S2- ja valmistava opetus

Tehtävät

  1. Aistivideo (1.–9.lk)

1. Aistivideo

Kesto: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–9.lk

Havainnoikaa ympäristöä eri aisteilla ja kuvatkaa tekemistänne aistihavainnoista video. Tehtävä soveltuu perusopetukseen ja esimerkiksi perusopetukseen valmistavan opetuksen toimintaan sekä suomi toisena kielenä -opetukseen. Videot kuvataan noin 3–5 oppilaan pienryhmissä.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen)
  • editointiohjelma (ei pakollinen)

 

Työvaiheet:

Tehtävänanto, pienryhmiin jakaantuminen ja aistihavaintoteeman valitseminen (15 min)

Aistihavaintojen kuvaaminen (30 min)

Tulosten katsominen ja niistä keskusteleminen (30–45 min)

  1. Valitkaa omalle pienryhmälle aihe alla olevista aistihavaintoteemoista tai keksikää oma aihe, jota havainnoitte jonkin aistin perusteella. Vaihtoehtoisesti opettaja voi valita ennen oppituntia kaikille yhteisen aiheen, esimerkiksi ”syksyn merkit luonnossa”.
  2. Tehkää aistihavaintoja omasta lähiympäristöstä käyttämällä näkö-, kuulo- ja hajuaistia.
  3. Kuvatkaa havainnot videokameralla, tablet-laitteella, älypuhelimella. Älylaitteella kuvatessa voit yleensä kuvata myös suoraan editointiohjelman aikajanalle (esim. iMovie-ohjelma)
  4. Käyttäkää kuvatessa seuraavanlaista tekniikkaa:
    • Vie kamera niin lähelle kohdetta kuin mahdollista. Jos kuva menee epätarkaksi, niin yritä tarkentaa kuvaa koskettamalla tablet-laitteen ruutua, säätämällä videokameran tarkennusta tai liikuttamalla kameraa hieman taaksepäin.
    • Aloita tallennus. Kuvaa kohdetta noin viisi sekuntia. Etäännytä kameraa hitaasti kohteesta. Kun kohde on kokonaan kuvassa, keskeytä tallennus.
    • Etsi uusi kohde / havainto kuvattavaksi.
  5. Kuvausten jälkeen katsokaa tuotokset yhdessä ja keskustelkaa aistihavaintoihin liittyvistä asioista.

Pienryhmässä kuvataan noin 15–20 havaintoa, riippuen ryhmän koosta. Videon kokonaiskesto on maksimissaan kaksi minuuttia. Jos kuvattuja otoksia editoidaan, niin editointivaiheessa voidaan lisätä myös musiikkia. Se ei ole kuitenkaan suositeltavaa sellaisissa tehtävissä, missä kuvaustilanteen ääni on keskiössä. Editoinnin yhteydessä voidaan myös tiivistää kuvattuja leikkeitä.


Havaintoteemat:

Valitkaa jokaiselle pienryhmälle oma aihe eli havaintoteema. Teema voi olla opettajan ennakkoon valitsema kaikille yhteinen teema tai pienryhmä voi sen itse valita. Keksikää lisää eri aisteihin liittyviä havaintoteemoja.

  1. Hajuaisti:
    • Kuvataan yleisesti kohteita, joista erittyy jokin haju tai tuoksu.
    • Kuvataan pahanhajuisia kohteita.
    • Kuvataan hyvälle tuoksuvia kohteita.

Katselun yhteydessä päätellään, mikä kuvattu kohde on ja mille se tuoksuu.

  1. Kuuloaisti:
    • Kuvataan yleisesti kohteita, joista kuuluu jokin ääni.
    • Kuvataan kohteita, joista kuuluu kova ääni.
    • Kuvataan kohteita, joista kuuluu epämiellyttävä ääni.
    • Kuvataan kohteita, joista kuuluu miellyttävä ääni.

Katselun yhteydessä kuvatut kohteet voidaan katsoa ensin ilman ääntä ja päätellä, mikä kohde on kuvassa ja millainen ääni siitä välittyy.

  1. Tuntoaisti:
    • Kuvataan yleisesti kohteita, jotka tuntuvat jollekin.
    • Kuvataan kohteita, joista välittyy epämiellyttävä tuntemus, kuten pieni kipu tai ärsytys.
    • Kuvataan kohteita, jotka kutittavat.
    • Kuvataan kohteita, jotka ovat kylmiä tai lämpimiä.

Katsomisen yhteydessä päätellään, mikä kuvattu on ja millainen tuntemus kohteesta muodostuu.

  1. Näköaisti:
    • Kasvit: Kuvataan erilaisia kasvilajeja. Montako kasvilajia löytyy koulun pihalta?
    • Muodot: Kuvataan kohteita, joissa on jokin geometrinen muoto. Miksi kussakin kohteessa on tietty muoto? Voisiko muoto olla jokin muu ja vaikuttaisiko se silloin kohteen käyttöön?
    • Kirjaimet: Kuvataan samalla alkukirjaimella alkavia kohteita.
    • Värit: Kuvataan kohteita, joissa on sama väri. Mitä eri värit viestivät?
    • Vuodenajat: Kuvataan omasta lähiympäristöstä löytyviä kevään, kesän, syksyn ja/tai talven merkkejä. Keskustellaan eri vuodenajoille ominaisista tunnusmerkeistä.

 

Sivun alkuun
http://www.kulttuurivalve.fi/http://www.koulukino.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/http://minedu.fi/etusivu
Elokuvaviikko