Kielet

Tehtävät

1. Kirjaimet ympäristössä (3.–7.lk)
2. Omakuva (5.–9.lk)


1. Kirjaimet ympäristössä

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 3.–7.lk

Kuvatkaa videokameralla eri kirjaimilla alkavia kohteita. Yrittäkää löytää mahdollisimman monta samalla kirjaimella alkavaa kohdetta.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Valitkaa kirjain, jonka mukaan etsitte kuvattavia kohteita ympäristöstä. Esimerkiksi a = auto, avain, askelma, aski…
  2. Kohteet voivat olla myös abstrakteja, kuten asuminen, anteeksiantaminen jne.
  3. Kuvaustekniikka:
    •   etsi kuvattava kohde
    •   aloita tallennus
    •   kuvaa kohdetta lähikuvassa noin viisi sekuntia (laske hitaasti viiteen)
    •   etäännytä kamera kohteesta niin, että koko kohde ja ympäristö, missä kohde on tulevat näkyviin
    •   keskeytä tallennus
    •   anna kamera seuraavalle ryhmässä
    •   etsi uusi kohde
  4. Kun kohteet esitetään muulle luokalle, opettaja voi keskyttää toiston, kun kuvattu kohde on lähikuvassa. Oppilaat voivat arvailla, mikä kuvassa oleva kohde on. Opettaja voi antaa lisävihjeitä käynnistämällä toiston ja antamalla kuvan etääntyä kohteesta hieman.
  5. Voitte suorittaa tehtävän myös niin, että kirjaimista muodostuu sana. Esim. o = opettaja, v = viivotin, i = ikkuna => ovi. Muu luokka arvaa katselun yhteydessä, mikä sana on kyseessä.

Tehtävä on osa Kamerakynäpakkaa.


2. Omakuva

Aika: 5 x 45 min
Soveltuvuus: 5.–9.lk

Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva” ja ota selvää, kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua?

Tuotoksen maksimipituus on yksi minuutti.

Tarvikkeet:

  • digitaaliset still-kuvat, kuvat voit ottaa älypuhelimella tai tabletilla
  • kertojaääni
  • musiikkia
  • tehosteita (ei pakollinen): äänitehosteet ja kuvalliset siirtymät kuvien välillä, kuten ristikuva tai häivytys mustaan

Työvaiheet:

  • idea ja näkökulma aiheeseen: kuka minä olen
  • materiaalin kasaaminen: 5–10 kuvaa, jotka kuvaavat sinua ja kertovat, millainen sinä olet. Esimerkiksi: mitä sinulta löytyy taskustasi, mitä sinulla on päälläsi, osaamasi hassu taito, harrastus, suosikkiruokasi, lempikirjasi yms.
  • käsikirjoitus, kirjoita käsikirjoitus kertojaäänen muotoon. Jokaisella kuvalla on tarina, joka kertoo persoonastasi.
  • kuvakäsikirjoitus, aseta kuvat ja käsikirjoitusteksti kronologiseen järjestykseen. Merkkaa tehosteet ja musiikki. Tarvittaessa voit käyttää netistä löytyviä kuvakäsikirjoituspohjia (storyboard templates), esimerkki kuvakäsikirjoituspohjasta.
  • editointi, kasaa kaikki käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen mukainen materiaali käytössäsi olevaan ohjelmaan. Mac-koneella ja iPadilla esim. iMovie, Windows-koneella Moviemaker tai Microsoft Photo Story. Digitarinan voi tehdä jopa Powerpoint-ohjelmalla.
  • esitä tuotos kavereillesi.
Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttp://minedu.fi/etusivu