Äidinkieli ja kirjallisuus

Tehtävät

1. Kirjaimet ympäristössä (1.–4.lk)
2. Verbit ja yhdysverbit (1.–4.lk)
3. Adjektiivi + substantiivi + verbi (3.–6.lk)
4. Omakuva (3.–9.lk)
5. Videoruno (5.–9.lk)


1. Kirjaimet ympäristössä

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–4.lk

Kuvatkaa videokameralla eri kirjaimilla alkavia kohteita. Yrittäkää löytää mahdollisimman monta samalla kirjaimella alkavaa kohdetta.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Valitkaa kirjain, jonka mukaan etsitte kuvattavia kohteita ympäristöstä. Esimerkiksi a = auto, avain, askelma, aski…
  2. Kohteet voivat olla myös abstrakteja, kuten asuminen, anteeksiantaminen jne.
  3. Kuvaustekniikka:
    •   etsi kuvattava kohde
    •   aloita tallennus
    •   kuvaa kohdetta lähikuvassa noin viisi sekuntia (laske hitaasti viiteen)
    •   etäännytä kamera kohteesta niin, että koko kohde ja ympäristö, missä kohde on, tulevat näkyviin
    •   keskeytä tallennus
    •   anna kamera seuraavalle ryhmässä
    •   etsi uusi kohde
  4. Kun otokset esitetään muulle luokalle, opettaja voi keskeyttää toiston, kun kuvattu kohde on lähikuvassa. Oppilaat voivat arvailla, mikä kuvassa oleva kohde on. Opettaja voi antaa lisävihjeitä käynnistämällä toiston ja antamalla kuvan etääntyä kohteesta hieman.
  5. Voitte suorittaa tehtävän myös niin, että kirjaimista muodostuu sana. Esim. o = opettaja, v = viivotin, i = ikkuna => ovi. Muu luokka arvaa katselun yhteydessä, mikä sana on kyseessä.

2. Verbit ja yhdysverbit

Aika: 1 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–4.lk

Kuvatkaa videokameralla erilaisia verbejä eli teonsanoja sekä yhdysverbejä eli yhdyssanoja, joiden pääosa eli loppuosa on verbi (esim. sauvakävellä).

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Etsikää kouluympäristöstä verbejä tai yhdysverbejä. Voitte myös esiintyä itse kameralle.
  2. Kuvatkaa verbit.
  3. Pienryhmä voi esittää kuvatut verbit myös toiselle ryhmälle. Kuinka monta verbiä meni oikein?
  4. Kuvatut otokset voidaan esittää myös luokalle, jolloin oppilaat kirjoittavat muistiin, mitä verbejä videolla näkyy. Huom! Kaikkien ryhmien läpikäyminen voi viedä tällä tavoin runsaasti aikaa. Jos on paljon ryhmiä, kannattaa rajoittaa verbien määrä esimerkiksi niin, että pienryhmässä kaikki kuvaavat kaksi verbiä.

3. Adjektiivi + substantiivi + verbi

Aika: 1 x 45 min
Soveltuvuus: 3.–6.lk

Kuvatkaa videokameralla lauseita, joissa on adjektiivi, substantiivi ja verbi.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Keksikää lause, missä on adjektiivi, substantiivi ja verbi.
  2. Kuvatkaa lause videolle.
  3. Kuvatut lauseet voidaan esittää koko luokalle, jolloin oppilaat arvailevat, mikä lause on kyseessä.

Esimerkkivideo Adjektiivi + substantiivi + verbi -tehtävästä

(Lähde Kaikki kuvaa EDU: Opettajien suunnittelemia ja kokeilemia tehtäviä)


4. Omakuva

Aika: 5 x 45 min
Soveltuvuus: 3.–9.lk

Valmista digitarina aiheesta ”Omakuva”, ja ota selvää kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua?

Tuotoksen maksimipituus on yksi minuutti.

Digitarinan tekemissä tarvitset seuraavia asioita:

  • digitaaliset still-kuvat, kuvat voit ottaa älypuhelimella tai tabletilla
  • kertojaääni
  • musiikkia
  • tehosteita (ei pakollinen): äänitehosteet ja kuvalliset siirtymät kuvien välillä, kuten ristikuva tai häivytys mustaan

Työvaiheet:

  • Idea ja näkökulma aiheeseen: kuka minä olen
  • Materiaalin kasaaminen: 5–10 kuvaa, jotka kuvaavat sinua ja kertovat, millainen sinä olet. Esimerkiksi: mitä sinulta löytyy taskustasi, mitä sinulla on päälläsi, osaamasi hassu taito, harrastus, suosikkiruokasi, lempikirjasi yms.
  • Käsikirjoitus, kirjoita käsikirjoitus kertojaäänen muotoon. Jokaisella kuvalla on tarina, joka kertoo persoonastasi.
  • Kuvakäsikirjoitus, aseta kuvat ja käsikirjoitusteksti kronologiseen järjestykseen. Merkkaa tehosteet ja musiikki. Tarvittaessa voit käyttää netistä löytyviä kuvakäsikirjoituspohjia (storyboard templates), esimerkki kuvakäsikirjoituspohjasta.
  • Editointi, kasaa kaikki käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen mukainen materiaali käytössäsi olevaan ohjelmaan. Mac-koneella ja iPadilla esim. iMovie, Windows-koneella Moviemaker tai Microsoft Photo Story. Digitarinan voi tehdä jopa Powerpoint-ohjelmalla.
  • Esitä tuotos kavereillesi.

5. Videoruno

Aika: 4 x 45 min
Soveltuvuus: 5.–9.lk

Kirjoita runo käyttämällä videokameraa. Käytä sanojen sijasta kuvia ja ääniä. Runon voi tehdä myös ilman editointia kuvaamalla kuvat järjestyksessä suoraan kameralle.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen)
  • editointiohjelma (ei pakollinen)

Työvaiheet:

  1. Keksi ensin idea tai teema runolle: mitä tunnetta, mielentilaa, ajatusta tai muistoa se käsittelee?
  2. Mieti millaista kuva- ja äänimateriaalia runoon tarvitaan.
  3. Tee lista kuvauskohteista.
  4. Kuvasuunnitelma voi olla kirjoitettu tai piirretty – tai molempia. Jätä kuitenkin tilaa improvisoinnille ja havainnoille kuvaustilanteessa.
  5. Kun olet kuvannut tarvitsemasi kuvamateriaalin ja äänet, siirrä ne tietokoneelle editointia varten. Jos kuvaat iPadillä, voit kuvata leikkeet suoraan iMovie-ohjelmaan, missä editointi onnistuu helposti.
  6. Lyhennä otoksia, muokkaa järjestystä ja yhdistele kuvaa, tekstiä sekä ääntä.
  7. Kiinnitä huomiota rytmiin sekä kuvan ja äänen suhteeseen.
  8. Hyvä mitta runolle on 1–2 minuuttia.

Tehtävä on osa Kamerakynäpakkaa.

 

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttp://minedu.fi/etusivu