Maantieto

Tehtävät

1. Maamerkkejä (1.–6.lk)
2. Lähiympäristön paikka (1.–9.lk)


1. Maamerkkejä

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–6.lk

Tehtävän tarkoituksena on kuvata maamerkkejä omalla koulumatkalla tai koulun lähiympäristössä. Kun videot katsotaan luokassa oppilaiden tietämys omasta lähiympäristöstään lisääntyy.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Kuvaa koulumatkasi tai koulun lähiympäristön maamerkkejä
  2. Mieti, onko matkalla isoja kiviä, puita tai aitoja tai muita maamerkkejä, joihin huomiosi kiinnittyy
  3. Onko ympäristössä pelottavia tai uhkaavia paikkoja, kuvaa myös niitä
  4. Kun videot katsotaan luokassa, voidaan keskustella mistä maaston muodot kertovat, millainen liikkenne koulumatkalla tai koulun lähiympäristössä on sekä millaisia suosikkireittejä oppilailla on koulumatkalla

2. Lähiympäristön paikka

Aika: 4 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–9.lk

Tee video, joka esittelee yhden erityisen paikan koulussa tai koulun lähiympäristössä.

Laitteisto:

  • videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Mieti koulussa tai sen lähiympäristössä oleva paikka, jonka haluaisit esitellä muille.
  2. Mitä paikassa on tapahtunut, liittyykö siihen jokin mielenkiintoinen tarina? Kerro se muille.
  3. Suunnittele ja kuvaa video pienryhmässä. Jokainen ryhmästä voi vuorollaan videoida oman paikkansa.
  4. Näyttäkää tuotokset koko luokalle.
  5. Yhden paikkavideon kesto on maksimissaan kaksi minuuttia.
Sivun alkuun
http://www.kulttuurivalve.fi/http://www.koulukino.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/http://minedu.fi/etusivu
Elokuvaviikko