Maantieto
Tehtävät
1. Maamerkkejä (1.–6.lk)
2. Lähiympäristön paikka (1.–9.lk)
1. Maamerkkejä
Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–6.lk
Tehtävän tarkoituksena on kuvata maamerkkejä omalla koulumatkalla tai koulun lähiympäristössä. Kun videot katsotaan luokassa, oppilaiden tietämys omasta lähiympäristöstään lisääntyy.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
Työvaiheet:
- Kuvaa koulumatkasi tai koulun lähiympäristön maamerkkejä.
- Mieti, onko matkalla isoja kiviä, puita tai aitoja tai muita maamerkkejä, joihin huomiosi kiinnittyy.
- Onko ympäristössä pelottavia tai uhkaavia paikkoja? Kuvaa myös niitä.
- Kun videot katsotaan luokassa, voidaan keskustella, mistä maaston muodot kertovat, millainen liikkenne koulumatkalla tai koulun lähiympäristössä on sekä millaisia suosikkireittejä oppilailla on koulumatkalla.
2. Lähiympäristön paikka
Aika: 4 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–9.lk
Tee video, joka esittelee yhden erityisen paikan koulussa tai koulun lähiympäristössä.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
Työvaiheet:
- Mieti koulussa tai sen lähiympäristössä oleva paikka, jonka haluaisit esitellä muille.
- Mitä paikassa on tapahtunut, liittyykö siihen jokin mielenkiintoinen tarina? Kerro se muille.
- Suunnittele ja kuvaa video pienryhmässä. Jokainen ryhmästä voi vuorollaan videoida oman paikkansa.
Yhden paikkavideon kesto on maksimissaan kaksi minuuttia. - Näyttäkää tuotokset koko luokalle.