Elokuvakerronnan aakkoset

Elokuvakerronnan perusasiat kehittyivät heti elokuvahistorian alussa 1800–1900-lukujen vaihteessa. Elokuvaan tutustuminen kannattaa aloittaa seuraavilla yksinkertaisilla harjoituksilla. Ne auttavat selvittämään elokuvataiteen syvimmän olemuksen hauskalla ja yksinkertaisella tavalla. Elokuvahistorian vaiheisiin voi tutustua lisää Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppaan avulla.

Seuraavat harjoitukset voidaan tehdä yksittäisinä työpajoina, missä kaikki suorittavat saman harjoituksen. Toinen tapa suorittaa harjoitukset: luokka jaetaan neljään ryhmään oheisten tehtävänantojen mukaisesti. Jokainen ryhmä tutustuu elokuvan historiaan ja kerrontakeinoihin ryhmän oman aiheen ja ohjeiden mukaisesti. Lopuksi ryhmä esittelee aiheen, aikakauden ja kerrontakeinon sekä omat tuotokset muille ryhmille.

  1. Liikkeen illuusio: Valmistetaan optinen lelu
  2. Elokuvan keksiminen: Kuvataan Lumière-elokuva (1.–9.lk)
  3. Elokuvaleikkaus: Kuvataan kolmen kuvan elokuva (2.–9.lk)
  4. Elokuvan magiaa: Kuvataan stop-trick -elokuvakohtaus (3.–9.lk)

 


1. Liikkeen illuusio: Valmistetaan optinen lelu

  1. Perehdy elokuvan esihistoriaan ja liikkuvan kuvan illuusioon lukemalla niistä Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppaasta tai etsimällä tietoa internetistä. Mitä tarkoittaa illuusio? Mitä tarkoittaa liikkuvan kuvan illuusio? Mitä olivat ns. optiset lelut? Millaisia optisia leluja oli olemassa 1800-luvulla ennen elokuvan keksimistä? Kuinka vanha on liikkuvan kuvan historia? Löydätkö jotain muuta kiinnostavaa tietoa aiheesta?
  2. Valmista omia optisia leluja alla olevien ohjeiden mukaisesti.
  3. Valmistaudu kertomaan keräämäsi tiedot ja esittelemään tekemiäsi optisia leluja muille ryhmille.

Askartele rulla-animaatio

Aika: noin 20 min
Soveltuvuus: 1.–9.lk

Materiaalit ja välineet:

  • valkoinen tulostuspaperi
  • lyijykynä, kumi
  • värikynät

Ohjeet:

  1. Leikkaa valkoisesta A4-kokoisesta paperista neljä suikaletta (suikaleen koko 7 x 21 cm)
  2. Taita paperisuikale keskeltä, jolloin siitä tulee pieni vihko. Käännä vihko niin päin, että sivut avautuvat kuten kirjoissa, vasemmalle.
  3. Avaa vihko. Piirrä keskiaukeaman oikeanpuoleiseen sivuun jokin yksinkertainen kuva. Piirrä kuva sivun keskikohdan oikealle puolen – ei siis aivan keskelle, mutta ei myöskään ihan oikeaan laitaan.
  4. Sulje vihko. Sisäsivulle piirtämäsi kuva näkyy himmeästi etusivun läpi. Piirrä etusivulle kuva samaan kohtaan niin, että siinä on tapahtunut jokin muutos. Voit jäljentää kuvan paperin läpi, jotta saat sen samalle kohdalle.
  5. Kierrä etusivu tiukasti kynän varren ympäri (kynää pyöritetään vasemmalle) aivan sivun sisäreunaan saakka. Nyt etusivu on rullalla, ja kynän varsi rullan sisällä.
  6. Liikuta kynää nopeasti edestakaisin oikealle ja vasemmalle. Piirtämäsi kuvat näkyvät vuorotellen. Kokeile eri nopeuksia.
  7. Lisää kuvaan elementtejä tai väritä kuvat.

 

Askartele thaumatrooppi

Aika: noin 30 min
Soveltuvuus: 3.–9.lk

Materiaalit ja välineet:

  • kumilenksuja
  • valkoinen kartonki
  • sakset
  • rei’ittäjä
  • lyijykynä, kumi
  • värikynät

Ohjeet:

  1. Leikkaa kartongista kaksi palaa. Kummankin palan mitat voivat olla esim. leveys 9 cm ja korkeus 6 cm.
  2. Piirrä toiseen palaan esim. ympäristö ja toiseen hahmo, jonka haluat esiintyvän tuossa ympäristössä. Voit laittaa palat päällekkäin, kun piirrät toisen kuvan. Näin ensimmäinen kuva näkyy kartongin läpi ja toinen kuva tulee varmasti oikeaan kohtaan. Jos kuva ei näy läpi, kokeile piirtää ikkunaa vasten.
  3. Laita palat päällekkäin – tässä vaiheessa toisen kuvista tulee olla ylösalaisin – ja tee molemmille sivuille reiät (esim. rei’ittimellä) puoleen väliin.
  4. Pujota kuminauhat molempiin reikiin (yksi / reikä) ja tee solmu tai silmukka, jotta nauhat pysyvät paikoillaan.
  5. Pyöritä nauhoja sormiesi välissä edestakaisin, jotta thaumatrooppisi alkaa pyöriä.
  6. Onnistuneessa Thaumatroopissa nopeasti vilisevät kuvat yhdistyvät yhdeksi kuvaksi.
  7. Väritä kuvat.

 


2. Elokuvan keksiminen: Kuvataan Lumière-elokuva

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 1.–9.lk

  1. Perehdy elokuvan keksimiseen ja ensimmäisiin elokuvanäytöksiin lukemalla näistä Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppaasta tai etsimällä tietoa internetistä. Milloin esitettiin ensimmäinen maksullinen elokuvanäytös? Kuinka vanha keksintö elokuva on? Missä ensimmäiset elokuvanäytökset järjestettiin? Millaisia ensimmäiset elokuvat olivat sisällöltään ja pituudeltaan? Miksi ne olivat niin lyhyitä? Keitä pidetään elokuvan isinä eli ensimmäisinä elokuvantekijöinä? Löydätkö jotain muuta kiinnostavaa tietoa aiheesta? Valmistaudu kertomaan keräämäsi tiedot muille ryhmille.
  2. Valmista oma Lumière-elokuva pienryhmässä (3–5 oppilasta / ryhmä).

Laitteisto:

  • videokuvaa kuvaava laite (älylaite tai videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen, mutta suositeltava)
  • editointiohjelma (ei pakollinen)

Ohjeet:

  1. Katso YouTubesta ennen oman elokuvan tekemistä Lumièren veljesten varhaisia elokuvia.
  2. Valitse kuvauskohde tai suunnittele kuvattava tapahtuma.
  3. Aseta videokamera tai älylaite jalustalle, jos sellainen on käytössä.
  4. Valitse kuvakooksi yleiskuva, kokokuva tai puolikuva ja kuvakulmaksi neutraali silmäntaso.
  5. Kameraa ei saa liikuttaa kuvaamisen aikana.
  6. Tallenna tilanne tai tapahtuma. Videon kesto on 45 sekuntia.

 


3. Elokuvaleikkaus: Kuvataan kolmen kuvan elokuva

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 2.–9.lk

  1. Perehdy elokuvaleikkauksen keksimiseen lukemalla siitä Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppasta tai etsimällä tietoa internetistä. Mitä tarkoittaa leikkaus? Mitä tarkoittaa otos? Mitä tarkoittaa kohtaus? Mikä on jatkuvuus? Mitä ovat elokuvaleikkauksen tehtävät? Mikä on lähikuvan tehtävä tai tehtävät? Miten elokuvaleikkauksen keksiminen vaikutti elokuvakerrontaan ja elokuvan tulevaisuuteen? Löydätkö jotain muuta kiinnostavaa tietoa aiheesta? Valmistaudu kertomaan keräämäsi tiedot muille ryhmille.
  2. Valmista oma lyhytelokuva pienryhmässä (3–5 oppilasta / ryhmä) alla olevan ohjeen mukaan ja näytä se muille ryhmille. Elokuva rakentuu kolmesta kuvasta, missä yksi tapahtuma esitetään samassa tilassa kolmella otoksella muodossa: 1. otos: yleiskuva => 2. otos: lähikuva => 3. otos: yleiskuva.

Laitteisto:

  • videokuvaa kuvaava laite (älylaite tai videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen, mutta suositeltava)
  • editointiohjelma (ei pakollinen)

Ohjeet:

  1. Katso YouTubesta ennen oman elokuvan tekemistä G.A. Smithin elokuva Sick Kitten (1903).
  2. Suunnittele yksinkertainen tilanne kuvattavaksi tai kuvaa jokin todellinen tilanne.
  3. Aseta videokamera tai älylaite jalustalle, jos mahdollista.
  4. Valitse kuvakooksi yleiskuva tai kokokuva (kuva, jossa henkilö näkyy kokonaan) ja kuvakulmaksi neutraali silmäntaso.
  5. Kameraa ei saa liikuttaa kuvaamisen aikana.
  6. Tallenna tapahtumaa noin 15–20 sekuntia.
  7. Pysäytä tallennus ja siirrä kameraa lähemmäksi kohdetta. Rajaa kohde poimimalla lähikuvaan jokin asia tilanteesta.
  8. Käynnistä tallennus uudelleen ja kuvaa noin 10 sekuntia.
  9. Pysäytä tallennus ja siirrä kamera alkuperäiseen paikkaan. Käynnistä tallennus ja kuvaa 15–20 sekuntia.
  10. Elokuvan kokonaiskesto noin 45 sekuntia.

 


4. Elokuvan magiaa: Kuvataan stop-trick -elokuvakohtaus

Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 3.–9.lk

  1. Perehdy ns. attraktioelokuvan aikakauteen lukemalla siitä Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppasta kohdasta Elokuvan magiaa tai etsimällä tietoa internetistä. Mitä tarkoittaa ”attraktioelokuva”? Miksi varhaisissa elokuvissa ei välttämättä tarvinnut olla tarinaa? Kuka oli Georges Méliès ja miten hän vaikutti elokuvan historiaan? Millaisia elokuvatrikkejä hän kehitti? Millainen on ns. stop trick -temppu? Valmistaudu kertomaan keräämäsi tiedot muille ryhmille.
  2. Suunnittele ja kuvaa mélièsmäinen elokuvakohtaus, jossa käytetään katoamis-, ilmestymis- tai vaihtumistemppua (stop trick).

Laitteisto:

  • videokuvaa kuvaava laite (älylaite tai videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen, mutta suositeltava)
  • editointiohjelma (ei pakollinen)

Ohjeet:

  1. Katso YouTubesta ennen oman elokuvan tekemistä Georges Mélièsin elokuva Musta paholainen (Le Diable Noir, 1905).
  2. Suunnittele lyhyt elokuvakohtaus. Kohtauksen aikana tavarat tai ihmiset voivat kadota, ilmestyä tai vaihtua.
  3. Mieti miten elokuva alkaa, millaisia stop trick -temppuja siinä on ja miten elokuva loppuu.
  4. Jos mahdollista, käytä kuvatessa kamerajalustaa.
  5. Kuvaaja käynnistää tallennuksen painamalla kuvauslaitteen rec-nappia.
  6. Kun haluatte, että jokin kohde katoaa, ilmestyy tai vaihtuu, kuvaaja keskeyttää tallennuksen painamalla uudelleen rec-nappia ja huutaa samalla “stop”. Silloin kaikki näyttelijät jähmettyvät paikoilleen. Jos videokameraan tai muuhun kuvauslaitteesen on olemassa kaukosäädin, kannattaa käyttää sitä. Trikin onnistuminen on todennäköisempää, jos kameraan ei kosketa (kamera ei saa liikkua!).
  7. Kuvasta poistetaan katoava asia tai vaihdetaan se toiseen tai lisätään jokin uusi asia. Jos kohtauksessa on mukana ihmisiä, jotka eivät katoa, niin heidän täytyy pysyä liikkumattomina kunnes kamera jälleen käynnistetään.
  8. Kun kuvaus käynnistetään uudelleen (rec-nappi), kuvaaja huutaa ”käy”, mikä on merkki näyttelijöille jälleen liikkua. Kohtaus etenee loppuun tai seuraavaan katoamiseen/vaihtumiseen saakka, jolloin edellisen tapaan tallennus jälleen keskeytetään. Ajoitusten onnistuminen vaatii kuvaajan ja näyttelijöiden välistä saumatonta yhteistyötä ja keskittymistä.
  9. Viimeisen kuvatun kuvan jälkeen elokuva on valmis. Elokuvan kesto on noin 30–60 sekuntia.
Sivun alkuun
http://www.kulttuurivalve.fi/http://www.koulukino.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/http://minedu.fi/etusivu
Elokuvaviikko