Hämärä kokous – Seavdnjes čoahkkin

Staalo päättää houkutella kaikki Saamenmaan kelmit mökkiinsä hämärään kokoukseen toteuttaakseen katalan suunnitelmansa. Kuinka siinä käy? Elokuva tehtiin Inarissa syyskuussa 2022 osana Kaikki kuvaa -työpajat 2022-23 -hanketta ja se on ollut mukana Kaikki kuvaa -kilpailun 2023 työpajaelokuvien sarjassa.


Aineistoja

Staalotarinasta Saamelaismuseo Siidan sivustolla: https://www.samimuseum.fi/maahisweb/suomi/staalo.html

Tehtävät on laatinut Koulukino

 

Se yksi staalotarina – Dat okta stállomáinnas

Modernia teknologiaa hyödyntävä Staalo-hirviö pyydystää taitavasti lapsen säkkiin, jotta Staalon kotona saataisiin pötyä pöytään, mutta sen jälkeen kaikki ei mene aivan suunnitelmien mukaan. Elokuva tehtiin Inarissa syyskuussa 2022 osana Kaikki kuvaa -työpajat 2022–23 -hanketta ja se on ollut mukana Kaikki kuvaa -kilpailun 2023 työpajaelokuvien sarjassa.


Aineistoja

Staalotarinasta Saamelaismuseo Siidan sivustolla: https://www.samimuseum.fi/maahisweb/suomi/staalo.html

Tehtävät on laatinut Koulukino

 

Soivan Siilin sieniopas

Musiikkivideon ovat tehneet alakouluikäiset lapset Valveen elokuvakoulun ja Koulujen elokuvaviikon järjestämällä animaation mestarikurssilla Oulussa keväällä 2023. Mukana kurssilla piipahti myös Soiva Siili.

Musiikkivideo julkaistaan Koulujen elokuvaviikolla 2.10. klo 8.


Lisätietoa

Sävellys ja sanoitus: Kyösti Salmijärvi ja Markus Lampela Sovitus: K. Salmijärvi, M. Lampela, J. Itkonen, R. Pietilä, T. Salmela

Seikkailujen saari

Animaatioelokuva kertoo kolmesta seikkailijasta, jotka joutuvat autiolle saarelle. Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun ANIMOI -animaatioleiriä 2022.


Lisätietoa

Lukekaa lisää ja katsokaa näytteitä elokuvan äänimaailmasta KAVI:n elokuvapolulla.

Ohjeita oman animaatioelokuvan kuvaamiseen löytyy Tehdään-osiosta: Animaatioharjoituksia, Animaatiotyöpaja ja Sirkusanimaatiotyöpaja.

Kokistulva karkkimaassa

Animaatioelokuvassa karkkimaan asukkaat heräävät ihanaan aamuun. Yhtäkkiä eräälle asukkaalle sattuu kohtalokas vahinko. Mikä avuksi, kun koko maa on kolajuoman peitossa? Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun animaatiotyöpajaa Lassin päiväkodissa.


Lisätietoa

Lukekaa lisää draaman kaaresta KAVI:n elokuvapolulla:
https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/

Koulukinon sivuilla: https://www.koulukino.fi/oppimateriaalit/kotkanpyytajan-poika/draaman-kaari/

Ohjeita oman animaatioelokuvan kuvaamiseen löytyy Tehdään-osiosta: Animaatioharjoituksia, Animaatiotyöpaja ja Sirkusanimaatiotyöpaja.

Cavia Porcellus

Elokuva kertoo Pillistä ja Pullasta, jotka elävät erossa luonnollisesta elinympäristöstään, mutta viihtyvät lempiharrastuksiensa parissa.

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: kuvataide, biologia, ympäristö- ja luonnontieto
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: monilukutaito, vuorovaikutus ja ilmaisu

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miten elokuva on tehty?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Miten katsojan mielenkiinto herätetään heti elokuvan alussa?
  • Missä elokuva on kuvattu?
  • Mitä kuvasta on rajattu pois? Miksi? Millainen marsujen maailma on?
  • Millainen elokuva olisi ilman ääniä? Voitte myös kokeilla katsoa elokuvaa ilman ääniä.
  • Mistä elokuvan äänimaailma koostuu, mitä erilaisia ääniä kuulet elokuvassa? Voitte kirjoittaa tai piirtää kuulemanne äänet paperille tai taululle.
  • Elokuva on dokumenttielokuva. Onko elokuva totta?
  • Millaisen dokumenttielokuvan marsut tekisivät ihmisistä?
  • Millaisen dokumenttielokuvan sinä kuvaisit?
  • Pitäisikö lasten tehdä ja katsoa itse enemmän dokumenttielokuvia? Miksi?

Elokuva on osallistunut joka kevät järjestettävään Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun. Lisätietoja kilpailusta löydät osoitteesta kaikkikuvaa.fi

Tekijäterveiset

Tekijävideoon liittyvät kysymykset

  • Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
  • Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
  • Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?

Pilventekijä

Pilventekijä on lyhytelokuva tytöstä, joka valmistaa pilviä kunnes pilvien tuotanto teollistetaan ja tehtaat ottavat pilvien teon haltuunsa. Se johtaa suuriin ongelmiin. Elokuva yhdistää pala-animaatiota ja liikkuvaa kuvaa.
Elokuva on esitetty Oulun kansainvälisellä lasten- ja nuortenelokuvien festivaalilla 2012, Helsingin lyhytelokuvafestivaaleilla 2012 ja Minun elokuvani -tapahtumassa 2013.

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: kuvataide, ympäristöoppi
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: osallisuus, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen, monilukutaito

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miten elokuva on tehty?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Mikä tai kuka on Pilventekijä? Kenelle Pilventekijä esiintyy?
  • Miten elokuvassa on yhdistetty animaatiota ja näyttelemistä?
  • Mikä uhkaa poutataivasta ja luontoa elokuvassa?
  • Mitä oikeasti voi tehdä puhtaamman ilman ja luonnon puolesta?
  • Millainen elokuvan äänimaailma on? Mitä ääniä kuulet?
  • Miksi kyseisiä ääniä on käytetty elokuvassa?
  • Millainen värimaailma elokuvassa on? Miten se on saatu aikaan?
  • Voiko elokuvalla muuttaa maailmaa?

Tekijäterveiset

Tekijävideoon liittyvät kysymykset

  • Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
  • Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
  • Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?

 

 

Kun kaikki on mukana, peli on mukava

Eläinten jalkapallopelissä karhu sattuu rikkomaan pallon, mistä jänöt eivät pidä ja ajavat suuren, kömpelön kaverinsa pois. Peliä jatkaessaan jänöt huomaavat, että kaikkia tarvitaan.

Leikeanimaatio osallistui lasten ja nuorten Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun vuonna 2017.

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: liikunta, kuvataide

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, monilukutaito

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Miksi jänikset suuttuivat karhulle? Miten he huomasivat, että kaikkia tarvitaan?
  • Miten elokuvan animaatio on toteutettu?
  • Kuvaile elokuvan hahmoja ja taustoja, millaisia ne ovat, mistä ne on tehty?
  • Millaisia hahmojen ilmeet ovat? Miten ne on tehty?
  • Mitkä ovat elokuvan tapahtumapaikat? Mistä tiedät sen?
  • Minkälainen elokuvan äänimaailma on? Millainen tunnelma musiikista syntyy?
  • Elokuvassa ei ole puhetta, miksi?

 

Uusi tyttö kaupungissa

Kaupungissa on uusi tyttö. Millainen hänen uudesta elämästä tulee, löytääkö hän kaiken sen mitä etsii? Elokuva voitti parhaan fiktioelokuvan palkinnon Kaikki kuvaa -kilpailussa vuonna 2017. Näyttelijät: Karin Jacobs, Kira Lingwood, Tasnim Khandaker, Chloé Lefèvre, Amishi Agarwal

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: vieraat kielet, elämänkatsomustieto

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miten elokuva on tehty?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Miltä ulkopuolisuus tuntuu? Miten ulkopuolisuuden tunne on tuotu elokuvassa esiin?
  • Miksi Yana halusi muuttua? Miksi on kuitenkin tärkeää olla oma itsensä?
  • Millainen maailma olisi, jos kaikki olisivat samanlaisia?
  • Miten itse toimisitte, jos luokallenne tulisi uusi oppilas?
  • Voisivatko elokuvan tapahtumat olla totta?
  • Millainen rytmi/tempo elokuvassa on? Mitkä asiat vaikuttavat elokuvan rytmiin?
  • Missä eri paikoissa elokuvaa on kuvattu?
  • Miten elokuvan tarina voisi jatkua? Keksi tarinalle jatko.

Tekijäterveiset

Tekijävideoon liittyvät kysymykset

  • Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
  • Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
  • Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?

Pelin sisällä

Tyttö pitää pelaamisesta ja joutuu jumiin videopelin sisään.

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: kuvataide

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: monilukutaito, vuorovaikutus ja ilmaisu

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miten elokuva on tehty?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Miten elokuvaan on luotu jännitystä?
  • Miten tosimaailma ja pelimaailma eroavat elokuvassa toisistaan? Miten tekijät ovat saaneet erot aikaan?
  • Miten pelit, elokuvat ja todellinen maailma eroavat toisistaan?
  • Missä elokuva on kuvattu?
  • Mitä lavasteita elokuvassa on käytetty, miksi?
  • Millaisia yllättäviä käänteitä elokuvassa on?
  • Miksi tyttö juoksee pois lopussa?

 

Tekijäterveiset

Tekijävideoon liittyvät kysymykset

  • Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
  • Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
  • Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?

Max the Waxin avaruusseikkailu

Max The Wax matkustaa tuntemattomalle planeetalle etsimään aarteita.

Tehtäviä elokuvaan

Oppiaineet: kuvataide

Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: monilukutaito, vuorovaikutus ja ilmaisu

  • Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
  • Miten elokuva on tehty?
  • Miksi elokuva on tehty?
  • Millainen värimaailma elokuvassa on? Miten se on saatu aikaan?
  • Mistä elokuvan hahmot on tehty ja miten ne saadaan liikkumaan?
  • Millaista musiikkia elokuvassa on? Mikä on musiikin tehtävä elokuvassa?
  • Max the Waxin avaruusseikkailu on seikkailuelokuva. Mikä tekee elokuvasta seikkailuelokuvan?
  • Miksi seikkailuelokuvia tehdään?
  • Keksikää keinoja, joilla päähenkilö olisi selvinnyt tilanteesta ilman laserpyssyä.
  • Millainen päähenkilö on luonteeltaan? Miten se ilmenee?
  • Kuka elokuvassa on hyvis, entä pahis?
  • Voisiko elokuvan tapahtumat olla totta?

Tekijäterveiset

Tekijävideoon liittyvät kysymykset

  • Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
  • Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?
Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/https://ihmefilmi.fi/https://www.cined.eu/fihttp://mediametka.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttps://www.samediggi.fi/skabma-elokuvakeskus/http://minedu.fi/etusivu