Elokuvaviikolla on tarjolla laadukkaita elokuvaelämyksiä täysin maksuttomasti. Elokuvien ja niihin liittyvien materiaalien avulla oppilaiden on mahdollista kehittää omaa elokuvamakua ja elokuvanlukutaitoa.
Staalo päättää houkutella kaikki Saamenmaan kelmit mökkiinsä hämärään kokoukseen toteuttaakseen katalan suunnitelmansa. Kuinka siinä käy? Elokuva tehtiin Inarissa syyskuussa 2022 osana Kaikki kuvaa -työpajat 2022-23 -hanketta ja se on ollut mukana Kaikki kuvaa -kilpailun 2023 työpajaelokuvien sarjassa.
Modernia teknologiaa hyödyntävä Staalo-hirviö pyydystää taitavasti lapsen säkkiin, jotta Staalon kotona saataisiin pötyä pöytään, mutta sen jälkeen kaikki ei mene aivan suunnitelmien mukaan. Elokuva tehtiin Inarissa syyskuussa 2022 osana Kaikki kuvaa -työpajat 2022–23 -hanketta ja se on ollut mukana Kaikki kuvaa -kilpailun 2023 työpajaelokuvien sarjassa.
Musiikkivideon ovat tehneet alakouluikäiset lapset Valveen elokuvakoulun ja Koulujen elokuvaviikon järjestämällä animaation mestarikurssilla Oulussa keväällä 2023. Mukana kurssilla piipahti myös Soiva Siili.
Musiikkivideo julkaistaan Koulujen elokuvaviikolla 2.10. klo 8.
Lisätietoa
Sävellys ja sanoitus: Kyösti Salmijärvi ja Markus Lampela Sovitus: K. Salmijärvi, M. Lampela, J. Itkonen, R. Pietilä, T. Salmela
>
Seikkailujen saari
Seikkailujen saari
Animaatioelokuva kertoo kolmesta seikkailijasta, jotka joutuvat autiolle saarelle. Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun ANIMOI -animaatioleiriä 2022.
Animaatioelokuvassa karkkimaan asukkaat heräävät ihanaan aamuun. Yhtäkkiä eräälle asukkaalle sattuu kohtalokas vahinko. Mikä avuksi, kun koko maa on kolajuoman peitossa? Elokuva on tehty osana Valveen elokuvakoulun animaatiotyöpajaa Lassin päiväkodissa.
Pitäisikö lasten tehdä ja katsoa itse enemmän dokumenttielokuvia? Miksi?
Elokuva on osallistunut joka kevät järjestettävään Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun. Lisätietoja kilpailusta löydät osoitteesta kaikkikuvaa.fi
Tekijäterveiset
Tekijävideoon liittyvät kysymykset
Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?
>
Pilventekijä
Pilventekijä
Pilventekijä on lyhytelokuva tytöstä, joka valmistaa pilviä kunnes pilvien tuotanto teollistetaan ja tehtaat ottavat pilvien teon haltuunsa. Se johtaa suuriin ongelmiin. Elokuva yhdistää pala-animaatiota ja liikkuvaa kuvaa.
Elokuva on esitetty Oulun kansainvälisellä lasten- ja nuortenelokuvien festivaalilla 2012, Helsingin lyhytelokuvafestivaaleilla 2012 ja Minun elokuvani -tapahtumassa 2013.
Tehtäviä elokuvaan
Oppiaineet: kuvataide, ympäristöoppi
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: osallisuus, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen, monilukutaito
Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
Miten elokuva on tehty?
Miksi elokuva on tehty?
Mikä tai kuka on Pilventekijä? Kenelle Pilventekijä esiintyy?
Miten elokuvassa on yhdistetty animaatiota ja näyttelemistä?
Mikä uhkaa poutataivasta ja luontoa elokuvassa?
Mitä oikeasti voi tehdä puhtaamman ilman ja luonnon puolesta?
Millainen elokuvan äänimaailma on? Mitä ääniä kuulet?
Miksi kyseisiä ääniä on käytetty elokuvassa?
Millainen värimaailma elokuvassa on? Miten se on saatu aikaan?
Voiko elokuvalla muuttaa maailmaa?
Tekijäterveiset
Tekijävideoon liittyvät kysymykset
Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?
>
Kun kaikki on mukana, peli on mukava
Kun kaikki on mukana, peli on mukava
Eläinten jalkapallopelissä karhu sattuu rikkomaan pallon, mistä jänöt eivät pidä ja ajavat suuren, kömpelön kaverinsa pois. Peliä jatkaessaan jänöt huomaavat, että kaikkia tarvitaan.
Leikeanimaatio osallistui lasten ja nuorten Kaikki kuvaa -elokuvakilpailuun vuonna 2017.
Tehtäviä elokuvaan
Oppiaineet: liikunta, kuvataide
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, monilukutaito
Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
Miksi elokuva on tehty?
Miksi jänikset suuttuivat karhulle? Miten he huomasivat, että kaikkia tarvitaan?
Miten elokuvan animaatio on toteutettu?
Kuvaile elokuvan hahmoja ja taustoja, millaisia ne ovat, mistä ne on tehty?
Millaisia hahmojen ilmeet ovat? Miten ne on tehty?
Mitkä ovat elokuvan tapahtumapaikat? Mistä tiedät sen?
Minkälainen elokuvan äänimaailma on? Millainen tunnelma musiikista syntyy?
Elokuvassa ei ole puhetta, miksi?
>
Uusi tyttö kaupungissa
Uusi tyttö kaupungissa
Kaupungissa on uusi tyttö. Millainen hänen uudesta elämästä tulee, löytääkö hän kaiken sen mitä etsii? Elokuva voitti parhaan fiktioelokuvan palkinnon Kaikki kuvaa -kilpailussa vuonna 2017. Näyttelijät: Karin Jacobs, Kira Lingwood, Tasnim Khandaker, Chloé Lefèvre, Amishi Agarwal
Tehtäviä elokuvaan
Oppiaineet: vieraat kielet, elämänkatsomustieto
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu, monilukutaito
Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
Miten elokuva on tehty?
Miksi elokuva on tehty?
Miltä ulkopuolisuus tuntuu? Miten ulkopuolisuuden tunne on tuotu elokuvassa esiin?
Miksi Yana halusi muuttua? Miksi on kuitenkin tärkeää olla oma itsensä?
Millainen maailma olisi, jos kaikki olisivat samanlaisia?
Miten itse toimisitte, jos luokallenne tulisi uusi oppilas?
Voisivatko elokuvan tapahtumat olla totta?
Millainen rytmi/tempo elokuvassa on? Mitkä asiat vaikuttavat elokuvan rytmiin?
Missä eri paikoissa elokuvaa on kuvattu?
Miten elokuvan tarina voisi jatkua? Keksi tarinalle jatko.
Tekijäterveiset
Tekijävideoon liittyvät kysymykset
Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?
>
Pelin sisällä
Pelin sisällä
Tyttö pitää pelaamisesta ja joutuu jumiin videopelin sisään.
Tehtäviä elokuvaan
Oppiaineet: kuvataide
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: monilukutaito, vuorovaikutus ja ilmaisu
Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
Miten elokuva on tehty?
Miksi elokuva on tehty?
Miten elokuvaan on luotu jännitystä?
Miten tosimaailma ja pelimaailma eroavat elokuvassa toisistaan? Miten tekijät ovat saaneet erot aikaan?
Miten pelit, elokuvat ja todellinen maailma eroavat toisistaan?
Missä elokuva on kuvattu?
Mitä lavasteita elokuvassa on käytetty, miksi?
Millaisia yllättäviä käänteitä elokuvassa on?
Miksi tyttö juoksee pois lopussa?
Tekijäterveiset
Tekijävideoon liittyvät kysymykset
Mistä idea elokuvaan on syntynyt?
Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?
>
Max the Waxin avaruusseikkailu
Max the Waxin avaruusseikkailu
Max The Wax matkustaa tuntemattomalle planeetalle etsimään aarteita.
Tehtäviä elokuvaan
Oppiaineet: kuvataide
Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: monilukutaito, vuorovaikutus ja ilmaisu
Miltä sinusta tuntui katsottuasi elokuvan?
Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
Mikä on elokuvan sanoma? Minkä viestin elokuvan tekijät haluavat välittää katsojille?
Miten elokuva on tehty?
Miksi elokuva on tehty?
Millainen värimaailma elokuvassa on? Miten se on saatu aikaan?
Mistä elokuvan hahmot on tehty ja miten ne saadaan liikkumaan?
Millaista musiikkia elokuvassa on? Mikä on musiikin tehtävä elokuvassa?
Max the Waxin avaruusseikkailu on seikkailuelokuva. Mikä tekee elokuvasta seikkailuelokuvan?
Miksi seikkailuelokuvia tehdään?
Keksikää keinoja, joilla päähenkilö olisi selvinnyt tilanteesta ilman laserpyssyä.
Millainen päähenkilö on luonteeltaan? Miten se ilmenee?
Kuka elokuvassa on hyvis, entä pahis?
Voisiko elokuvan tapahtumat olla totta?
Tekijäterveiset
Tekijävideoon liittyvät kysymykset
Miksi tekijä on kiinnostunut elokuvien tekemisestä?
Millaisia neuvoja elokuvantekijä antaa elokuvien tekemisestä kiinnostuneille?