Elokuvan keksiminen

Ryhmän koko: 3-5 oppilasta

Perehdy elokuvan keksimiseen ja ensimmäisiin elokuvanäytöksiin lukemalla näistä Aikamatka elokuvaan -oppasta tai etsimällä tietoa internetistä. Milloin esitettiin ensimmäinen maksullinen elokuvanäytös? Kuinka vanha keksintö elokuva on? Missä ensimmäiset elokuvanäytökset järjestettiin? Millaisia ensimmäiset elokuvat olivat sisällöltään ja pituudeltaan? Miksi ne olivat niin lyhyitä? Keitä pidetään elokuvan isinä eli ensimmäisinä elokuvantekijöinä? Löydätkö jotain muuta kiinnostavaa tietoa aiheesta?

Valmistaudu kertomaan keräämäsi tiedot muille ryhmille. Tee lisäksi oma Lumière-elokuva, jonka näytät muille ryhmille. Ohjeet alla.


1. Kuvataan Lumière-elokuva

Aika: 2 x 45 min

Laitteisto:

  • iPad tai muu videokuvaa kuvaava laite (puhelin, videokamera)
  • jalusta (ei pakollinen, mutta suositeltava)
  • Movie-ohjelma iPadille (ei pakollinen)

Ohjeet:

  1. Katso YouTubesta ennen oman elokuvan tekemistä Lumièren veljesten varhaisia elokuvia
  2. Valitse kuvauskohde tai suunnittele kuvattava tapahtuma
  3. Aseta videokamera tai muu tallennusväline (esim. iPad) jalustalle, jos sellainen on käytössä
  4. Valitse kuvakooksi yleiskuva, kokokuva tai puolikuva ja kuvakulmaksi neutraali silmäntaso
  5. Kameraa ei saa liikuttaa kuvaamisen aikana
  6. Tallenna tilanne tai tapahtuma
  7. Kesto 45 sekuntia

Opettajalle

Koska kameraa ei saa kuvauksen aikana liikuttaa ja kaiken mitä halutaan näyttää on tapahduttava kameran edessä 45 sekunnissa, on Lumière-elokuvan tekeminen hyvä harjoitus ajallisesta ja tilallisesta rajaamisesta. Lumièren veljekset saivat itsekin kuvata joskus monta yritystä, ennen kuin rajaus oli heidän mielestään hyvä.

Aidompi, vuosisadan alun elokuville ominainen tunnelma saadaan aikaiseksi, kun mahdollisuuksien mukaan kamerasta asetetaan kuvasuhteeksi 4:3 ja mustavalkokuvaus päälle. Värit voi poistaa myös katseluvaiheessa säätämällä television tai videotykin värejä.

Ääntä ei tarvita, joten äänen voi katselun yhteydessä mykistää. Elokuvien katselun taustalla voidaan kuunnella musiikkia – mieluiten instrumentaalimusiikkia. Elokuviin voi soittaa myös livesäestyksen, jos luokassa on esimerkiksi piano.

Harjoitus voidaan kuvata myös iPadillä tai vastaavalla tablet-laittella. iPadillä elokuvan voi kuvata suoraan iMovie-ohjelmaan, missä värien vaihtaminen mustavalkoiseksi, kuvaustilanteen äänen poistaminen ja musiikin lisääminen käyvät helposti.

Valmistuneiden elokuvien tarkasteluun ja analyysiin löytyy kysymyksiä Aikamatka elokuvaan -oppasta kohdasta ”Elokuvan synty”.

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/https://ihmefilmi.fi/https://www.cined.eu/fihttp://mediametka.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttps://www.samediggi.fi/skabma-elokuvakeskus/http://minedu.fi/etusivu