Tarinan huippukohta ja ratkaisu
Aihe: draaman kaari, huippukohta, ratkaisu, luova kirjoittaminen ja ideointi
Jatkotehtävä: Piirustus-, maalaus- tai rakentelutarvikkeita valinnan mukaan
Draaman kaarta noudatteleva tarina alkaa keskeisten henkilöiden esittelyllä. Alkusysäyksen aikana katsojan mielenkiinto vangitaan, kun päähenkilö kohtaa haasteen tai lähtee tavoittelemaan jotakin hänelle tärkeää. Keskikohdassa tarina saa uusia käänteitä, kun henkilöt kohtaavat vastoinkäymisiä tai saavat apua päämääränsä saavuttamisessa. Huippukohdassa ristiriidat kärjistyvät, esimerkiksi Punahilkka-sadun Punahilkka joutuu suden syömäksi. Lopulta tilanne ratkeaa, esimerkiksi Punahilkka ja Isoäiti pääsevät pois suden vatsasta. Loppuratkaisun jälkeen katsoja vielä etäännytetään tarinasta ja liennytetään seikkailun aiheuttamaan jännitystä.
Draaman kaarta voi käsitellä myös yksinkertaisemmin erottamalla tarinasta alku, keskikohta ja loppu. Alussa esitellään henkilöt ja jonkinlainen ongelma- tai ristiriitatilanne. Keskikohdassa tapahtumien kulku nopeutuu ja tilanne kärjistyy. Lopussa tilanne ratkeaa ja tasaantuu.
Tehtävät on laatinut Koulukino