Tehtävät
1. Anteeksipyytäminen (3.–9.lk)
2. Uskontouutiset (4.–9.lk)
3. Kymmenen käskyä (6.–9.lk)
1. Anteeksipyytäminen
Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 3.–9.lk
Tehkää lyhyt elokuva siitä miten tapahtuu anteeksipyytäminen. Tarkoituksena on kertoa tarina kolmella otoksella, jotka rytmittävät elokuvan muotoon: alku – keskikohta – loppu.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
- jalusta (ei pakollinen)
- editointiohjelma (ei pakollinen)
Työvaiheet:
- Elokuvan teema on anteeksipyytäminen.
- Tee käsikirjoitus kolmen otoksen elokuvalle, jossa on rakenne alku – keskikohta – loppu.
– ALKU: Esittele tapahtumapaikka, päähenkilö ja konflikti (ongelma / tilanne, jonka eteen päähenkilö joutuu)
– KESKIKOHTA: Tapahtuminen syventäminen, miten ongelma / tilanne pyritään ratkaisemaan
– LOPPU: Millainen loppuratkaisu elokuvassa on - Yritä kertoa mahdollisimman paljon kuvilla, ei sanoilla. Voit tehdä elokuvan kokonaan ilman puhetta: miten anteeksipyytäminen tapahtuu ilman sanoja?
- Harjoitelkaa ensimmäinen otos, kuvatkaa se ja siirtykää seuraavaan otokseen jne.
- Kuvaa otokset tapahtumajärjestyksessä suoraan videokameralle tai muulle tallennuslaitteella. Elokuvia ei leikata videoeditointiohjelmassa. Kun viimeinen otos on kuvattu, elokuva on valmis.
- Katsokaa valmiit elokuvat yhdessä luokan kanssa.
Otokset voi myös suunnitella tekemällä elokuvaan kuvakäsikirjoituksen.
Lisätietoa kuvakäsikirjoituksen tekemiseen löytyy mm. Koulukinon kuvakäsikirjoitus-sivulta.
2. Uskontouutiset
Aika: 4 x 45 min
Soveltuvuus: 4.–9.lk
Tehkää lyhyt, noin 2 minuuttia kestävä uutislähetys tai uutisjuttu, joka käsittelee jotain uskonnon oppitunnilla opetettavaa aihetta, tapahtumaa tai henkilöä.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
- jalusta (ei pakollinen)
- editointiohjelma (ei pakollinen)
Työvaiheet:
- Valitkaa uutisen aihe. Se voi olla esimerkiksi jokin tapahtuma tai henkilö. Millainen uutinen siitä syntyisi? Miettikää uutiskärki, eli uutisen tärkein asia.
- Tehkää käsikirjoitus, joka noudattaa uutisjutun rakennetta:
• uutisankkuri pohjustaa uutisen “studiosta”
• kenttäreportteri haastattelee ja seuraa tapahtumia kentällä
• lopuksi uutisankkuri päättää lähetyksen. - Sopikaa työnjaosta: kuka kuvaa ja ketkä näyttelevät?
- Jotta esiintyjät osaisivat ilmaista asiansa kameran edessä, kannattaa harjoitella ennen kuvaamista.
- Käyttäkää erillistä haastattelumikrofonia tai puhukaa lähellä kameraa. Kiinnittäkää huomiota, ettei ympärillä ole kylmäkaappeja, ilmastointia tai muita häiritseviä äänilähteitä. Niiden ääni voi korostua yllättävän paljon lopullisessa tuotoksessa.
- Tarvittaessa editoikaa uutiset. Leikatkaa kuvattu materiaali editointisovelluksella siten, että se sisältää tärkeimmät ja mielenkiintoisimmat kohdat ymmärrettävässä järjestyksessä. Kaikkia kysymyksiä ja vastauksia ei siis tarvitse näyttää katsojille; päättäkää, mikä on olennaista. Voit tutustua editointiin katsomalla ohjevideon iMoviella editointiin.
- Katsokaa valmiit uutiset yhdessä ja keskustelkaa niistä.
3. Kymmenen käskyä
Aika: 2 x 45 min
Soveltuvuus: 6.–9.lk
Valitkaa jokin kymmenestä käskystä ja tehkää siitä kolmen kuvan mykkäelokuva.
Laitteisto:
- videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
- jalusta (ei pakollinen)
- editointiohjelma (ei pakollinen)
Työvaiheet:
- Pienryhmä valitsee yhden kymmenestä käskystä videoitavaksi.
- Ryhmä käsikirjoittaa kolmen otoksen elokuvan, joka kertoo valitusta käskystä.
- Kerronnassa ei saa käyttää puhetta.
- Elokuvan maksimipituus on yksi minuutti.
- Elokuva kuvataan tapahtumajärjestyksessä: 1. otos, 2. otos, 3, otos.
- Valmis elokuva näytetään luokalle.
- Luokka yrittää päätellä, mikä käsky on kyseessä.