Klockresan lärarhandledning
ÄMNEN: Historia, omgivningskunskap, svenska, musik; relationer, vårt förhållande till tid, krig och fred, enskilda människoöden i förhållande till samhället, mobbning och vänskap.
Att använda filmen och läromedlet i undervisningen.
Eleverna först får möjlighet att se hela filmen. Därefter kan läraren välja vilka avsnitt man vill jobba vidare med, skriva ut arbetsbladen och visa de avsnitt i filmen som gäller respektive arbetsblad. Se gärna arbetsbladen som förslag, där det finns möjlighet att välja bort de frågor eller uppgifter som känns mindre viktiga i din klass eller elevgrupp för tillfället.För att få bättre överblick över den historiska kronologin kan tidslinjen vara till hjälp. På den kan eleverna rita in händelserna från filmen i sitt historiska sammanhang.
Avsnitt 1
Avsnitt 2
Avsnitt 3
Avsnitt 4
Avsnitt 5
Avsnitt 6
Avsnitt 7
Avsnitt 8
Avsnitt 9
I början av varje arbetsblad finns en lista över ord och begrepp från det aktuella avsnittet. De ord och begrepp som får sin förklaring under ifyllandet av arbetsbladet är kursiverade. Övriga ord får sin förklaring i den fristående ordlistan. Orden och begreppen står i ordlistan i den ordning de dyker upp i filmen. Skriv ut ett exemplar av ordlistan till klassen eller använd den som ditt eget underlag vid arbetet med arbetsbladen.