Ystävyys

Benoît saapuu uuteen kouluun uutena oppilaana. Tilanne jännittää häntä, sillä uusi tulokas ajautuu aina muiden silmätikuksi. Benoît joutuukin puntaroimaan, kenen seuraan liittyä niin välitunnilla kuin koulun ruokalassa, ja ketkä ovat tosiystäviä ja ketkä taas valmiita kääntämään selkänsä tilanteen muuttuessa.

Tuo näkyviin tehtävät vierittämällä sivua alaspäin.

Tehtäviä

1. Mitä ymmärrät käsitteellä ystävä, entäpä ystävyys? Millainen on mielestäsi hyvä ystävä?

2. Miten kuvailisit Benoît´a ihmisenä? Minkälainen hän on, millaisia piirteitä hänestä nousee esille? Entäpä Benoît´n ystävät, miten kuvailisit heitä? Miten kuvailisit taas Benoît´n ihastusta Johannaa? Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia huomaat Benoît´n ja hänen ystäviensä välillä?

3. Miten kuvailisit Benoît´n ja hänen ystävien välistä suhdetta? Keitä muita ystäviä heillä on? Muuttuuko heidän ystävyyssuhteensa jollain tavalla elokuvan aikana? Voitte käyttää kysymyksiin vastaamisen pohjana Yle Summerin Tästä tuntee tosiystävän -videota ja Väestöliiton Ystävän ominaisuudet -tekstiä.
Voitte vielä jatkaa tehtävää ryhmän kesken ja kerätä yhteen hyvän ystävän ja ystävyyden piirteitä. Voitte myös pohtia, miten ystävyyssuhdetta voisi parantaa. Voitte käyttää tehtävän apuna Suomen Mielenterveysseuran tekstiä ”Kehitä ystävyystaitoja”.