Leikki ja kiusaaminen

Benoît huomaa pian, että osa luokan oppilaista on joutunut suosittujen hampaisiin ja vitsailun kohteeksi. Luokan uutena tulokkaana hän ajautuu itsekin vitsailun uhan alle, mikä laittaa hänet pohtimaan, kenen seuraan liittyä ja kenen kanssa ystävystyä.

Tuo näkyviin tehtävät vierittämällä sivua alaspäin.

Tehtäviä

1. Miten määrittelisit leikin ja kiusaamisen? Mikä on mielestäsi vain leikkiä, mikä taas kiusaamista? Onko leikillä ja kiusaamisella mielestäsi eroa?

2. Millaisia kiusaamisen muotoja on olemassa? Miten kiusaaminen ilmenee elokuvassa?

3. Oletko itse kohdannut luokassasi tai koulussasi kiusaamista? Miten se ilmeni? Miten siihen puututtiin ja kenen toimesta?

4. Mitä arvelet, miksi juuri Benoît, Joshua tai Constantin joutuvat kiusatuksi? Miksi taas Johannaa ei kiusata?

5. Miten kuvailisit Benoît´a ja hänen ystäviään ihmisinä, entäpä kiusaajia? Minkälaiset piirteet heissä nousevat esille?

6. Tutustukaa MLL:n Nuortennetin määritelmiin kiusaamisesta. Voitte käydä myös KiVa Koulun sivuilla katsomassa mitä kiusaamisen muodoista kerrotaan. Kirjatkaa tämän jälkeen ylös, miten kiusaaminen ilmenee elokuvassa. Keskustelkaa lopuksi aiheesta ryhmän kesken.

7. Tutustukaa Mielenterveysseuran sivuilla koulukiusaamisen rooleihin. Muistelkaa sitten elokuvaa pareittain tai pienryhmissä, ja miettikää, löydättekö sieltä rooleja vastaavia henkilöitä. Voitte myös lähestyä tehtävää pohtimalla, miten tilanteet olisivat voineet edetä mikäli Benoît ei olisikaan ystävystynyt luokkakavereiden kanssa vaan vetäytynyt syrjään.