Lukujärjestys Koulujen elokuvaviikkoon

Koulujen elokuvaviikkoa saa toteuttaa omalla tyylillään ja luokan aikatauluihin sopivalla tavalla. Koulujen elokuvaviikon runsaasta kattauksesta on valikoitu esimerkit ala- ja yläkouluun lukujärjestyksen muotoon. Sovella tätä lukujärjestystä tai nappaa se suoraan sellaisenaan omaan käyttöösi.

Tutustu myös koko teemaviikon ohjelmistoon vuodelle 2022.

Esimerkki alakouluun

Maanantai 3.10.

Katsotaan Pöllömetsän pelastajat oman tai esimerkiksi rinnakkaisluokan kanssa. Keskustellaan elokuvan herättämistä ensireaktioista elokuvan katsomisen jälkeen. Vinkkiä keskusteluun voi ottaa esimerkiksi Koulukinon Avaimia elokuvaan -esitteestä.

Tiistai 4.10.

Tehdään elokuvaan liittyviä tehtäviä www.elokuvaviikko.fi -sivustolta. Keskitytään luonnonsuojelu- ja ympäristöteemaan tehtävillä Metsät ja niiden suojelu sekä Eläimet ja niiden suojelu.

Keskiviikko 5.10.

Lähdetään tutkimaan ympäristöä kameran avulla. Tutkitaan-osion Biologia, ympäristö- ja luonnontieto –teemaisten tehtävien avulla voidaan tutustua kameran välityksellä esimerkiksi lähialueen eläimistöön tai puustoon.

Torstai 6.10.

Katsotaan nuorten itsetekemä lyhytelokuva Pilventekijä sekä tekijävideo. Käydään keskustelua elokuvan jälkeen elokuvan sivulta löytyvien kysymysten avulla. Voitaisiinko luokan kanssa tehdä kantaaottava lyhytelokuva? Lyhytelokuvan toteutukseen voi hakea vinkkiä Lyhytelokuvatyöpajasta.

Perjantai 7.10. 

Osallistutaan Uudet lukutaidot –videokilpailuun omalla idealla! Suunnitellaan ja kuvataan video, jossa hyödynnetään uusia lukutaitoja.


Esimerkki yläkouluun

Maanantai 3.10.

Tutustutaan elokuvakerrontaan www.elokuvaviikko.fi -sivustolla. Tehdään Aikamatka elokuvaan -menetelmäoppaan tehtäviä Elokuvan synty (s. 9–12) ja/tai Elokuvaleikkaus (s. 17–21).

Tiistai 4.10.

Osallistutaan Mediametkan järjestämään Etäkouluvierailuun klo 10.15–11.00 tai katsotaan se jälkikäteen tallenteena. Tutustutaan elokuva-alaan ja elokuvaan ammattina.

Keskiviikko 5.10.

Katsotaan elokuva Pojat koululuokassa Kavin Elokuvapolulta tai tilataan näytös elokuvateatteriin. Keskustellaan elokuvan herättämistä ensireaktioista elokuvan katsomisen jälkeen. Vinkkiä keskusteluun voi ottaa IhmeFilmin Pojat-oppimateriaalista tai Koulukinon oppimateriaaleista.

Torstai 6.10. – perjantai 7.10.

Tehdään oma lyhytelokuva Pojat-elokuvasta inspiroituneena. Kerrotaan lyhyt tarina nuorten arjesta nykymaailmassa Koulukinon Nuorten näkökulma -tehtävän avulla. Lyhytelokuvan toteutukseen voi hakea vinkkiä myös Lyhytelokuvatyöpajasta.

Nämä tehtävät ja paljon muuta kivaa löytyy Koulujen elokuvaviikon ohjelmistosta osoitteesta https://www.elokuvaviikko.fi/ohjelmisto-2022/  

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/https://ihmefilmi.fi/https://www.cined.eu/fihttp://mediametka.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.freeed.com/https://culture.hu/fi/helsinkihttp://minedu.fi/etusivu