Kotitehtävät 3.–6. luokille

Tehtävät:
Tehtävä 1: Pelin sisällä
Tehtävä 2: Seikkailuelokuva
Tehtävä 3: Suunnittele ja kuvaa hauska perspektiivihuijaus
Tehtävä 4: Tutustu liikkeen illuusioon tekemällä rulla-animaatio
Tehtävä 5: Valmista thaumatrooppi

Hyppää tehtäviin vierittämällä sivua alaspäin.

Tehtävä 1: Pelin sisällä

A) Katso alla olevista linkistä lyhytelokuva nimeltä Pelin sisällä. Katso myös video, jossa elokuvan tekijät kertovat elokuvan tekemisestä.
KATSO ELOKUVA KELAAMOSTA
KATSO TEKIJÄTERVEISET

B) Pohdi, millainen olisi sinun unelmiesi pelihahmo. Suunnittele pelihahmo. Voit piirtää tai maalata hahmon tai voit myös muovailla sen muovailuvahasta tai askarrella kotoa löytyvistä materiaaleista. Ota teoksestasi kuva ja lähetä se opettajallesi.

Voit miettiä muun muassa seuraavia asioita:

  • Millaisessa pelissä hahmo seikkailee?
  • Millaisia erityispiirteitä hahmolla on?
  • Onko hahmolla taikavoimia tai supervoimia?
  • Mikä tekee suunnittelemastasi hahmosta unelmiesi hahmon?

Tehtävä 2: Seikkailuelokuva

A) Katso alla olevista linkistä animaatioelokuva nimeltä Max the Waxin avaruusseikkailu. Katso myös video, jossa elokuvan tekijät kertovat elokuvan tekemisestä.

KATSO ELOKUVA KELAAMOSTA
KATSO TEKIJÄTERVEISET

B) Pohdi ja kirjoita vastauksia seuraaviin kysymyksiin

  • Millaisia tunteita koit elokuvan katsomisen aikana, vaihtuivatko ne?
  • Mistä elokuva kertoo? Mitä siinä tapahtui?
  • Max the Waxin avaruusseikkailu on seikkailuelokuva. Mikä tekee elokuvasta seikkailuelokuvan?
  • Miksi seikkailuelokuvia tehdään?
  • Kuka elokuvassa on hyvis, entä pahis?

C) Keksi ja kirjoita, millaisessa paikassa oma seikkailuelokuvasi tapahtuisi. Miten päähenkilö on päätynyt sinne ja mitä hänen on tehtävä? Piirrä tai askartele tapahtumapaikka. Ota siitä kuva ja lähetä se ja kirjoituksesi opettajallesi.

Tehtävä 3: Suunnittele ja kuvaa hauska perspektiivihuijaus

Perspektiivihuijaus perustuu optiseen illuusioon eli havaintoharhaan. Se mitä nähdään vaikuttaa mahdottomalta tai todellisuuden vastaiselta. Yksinkertaisimmillaan perspektiivihuijaus saadaan aikaiseksi, kun kuvan etualalla (lähellä kameraa) ja taka-alalla (kauempana kamerasta) olevat kohteet ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Samaa yksinkertaista trikkitekniikkaa on käytetty useissa elokuvissa ja jopa suuren budjetin Hollywood-elokuvissa, kuten Taru Sormusten Herrasta -elokuvassa.

Illuusion tekemiseen tarvitset videokuvaa kuvaavan laitteen ja mielikuvitusta.

Valmista illuusio seuraavien ohjeiden mukaisesti:

  1. Keksi idea perspektiivihuijaukseen. Esimerkiksi henkilö pomppaa esiin kahvikupista.
  2. Valitse sellainen kuvakulma ja -paikka, missä kuvan etualalle lähelle kameraa asetettu kohde (esim. kahvikuppi) on vuorovaikutuksessa kuvan taka-alan tapahtumien kanssa, henkilö kyykyssä kupin takana. Näyttää tulevan näkyviin kupista, kun tämä nousee seisomaan.
  3. Kameran eteen asetettua kohdetta kannattaa liikuttaa lähemmäs tai kauemmas kamerasta ja kokeilla, mikä on paras etäisyys (kupin takana oleva henkilö ei saa näkyä). Samoin taka-alalla olevaa kohdetta voidaan joutua ohjaamaan ja liikuttamaan, jotta huijaus onnistuu.
  4. Illuusio voidaan rikkoa poistamalla etualan kohde kuvasta – kuvaamisen yhä ollessa käynnissä. Esimerkiksi kameran takaa tulee käsi ja nostaa kupin pois kuvasta.
  5. Kohtaus kuvataan yhdellä otoksella, joten videota ei tarvitse editoida. Video on heti katsottavissa kuvaamisen jälkeen.

 

Tehtävä 4: Tutustu liikkeen illuusioon tekemällä rulla-animaatio

Tutustutaan animaation tekemiseen helposti. Tarvitset tähän tehtävään paperia (yksi A4-arkki riittää), sakset, lyijykynän ja kumin. Viimeistelyyn voit käyttää värikyniä.

Animaatio tarkoittaa elävöittämistä: sitä, että saadaan jokin eloton asia, kuten paperille piirretty hahmo, näyttämään siltä, kuin se eläisi. Kyseessä on liikkeen illuusio, eli eräänlainen taikatemppu, jolla huijataan ihmissilmää. Kun silmä näkee monta toisiaan muistuttavaa kuvaa, niin aivot tulkitsevat sen yhdeksi liikkuvaksi kuvaksi, mikäli kuvat näytetään nopeasti peräkkäin.

Tee oma rulla-animaatio:

  1. Leikkaa paperista suikale (noin 7 x 21 cm)
  2. Taita paperisuikale keskeltä, jolloin siitä tulee pieni vihko. Aseta vihko pöydälle niin perin, että sivut avautuvat kuten kirjoissa, oikealta vasemmalle.
  3. Avaa vihko. Piirrä keskiaukeaman oikeanpuoleisen sivun keskelle yksinkertainen hahmo, esimerkiksi ihminen tai eläin.
  4. Sulje vihko. Huomaa, että äsken piirtämäsi kuva näkyy himmeästi etusivun läpi. Piirrä etusivulle sama hahmo samaan kohtaan niin, että hahmossa on tapahtunut jokin muutos.
  5. Kierrä etusivu tiukasti kynän varren ympäri (kynää pyöritetään vasemmalle). Nyt etusivu on rullalla ja kynän varsi on rullan sisällä.
  6. Liikuta kynää nopeasti edestakaisin oikealle ja vasemmalle. Piirtämäsi kuvat näkyvät vuorotellen. Kokeile eri nopeuksia.
  7. Viimeistele animaatio värittämällä kuvat.

Tehtävä 5: Valmista Thaumatrooppi

Tutustutaan elokuvan esihistoriaan valmistamalla Thaumatrooppi. Tarvitset tähän tehtävään valkoisen kartongin tai paperia, kumilenksuja tai lankaa, sakset, rei’ittäjän, lyijykynän, kumin ja värikynät. Voit myös käyttää liimaa apuna thaumatroopin valmistamisessa.

Thaumatrooppi on still-kuvan illuusio, jossa kaksipuolisen kiekon molemmilla puolilla on kuva. Kiekkoa pyöritetään nopeasti edestakaisin, niin kuvat yhdistyvät muodostaen uuden kolmannen kuvan. Nämä olivat hauskoja ajanvietevälineitä 1800-luvulla. Tekniikka toimi myös lähtökohtana sitä seuranneille optisille leluille.

Ohjeet:

  1. Leikkaa kartongista kaksi palaa. Kummankin palan mitat voivat olla leveys 9 cm korkeus 6 cm
  2. Piirrä toiseen palaan ympäristö ja toiseen hahmo, jonka haluat esiintyvän tuossa ympäristössä. Voit laittaa palat päällekkäin, kun piirrät toisen kuvan. Näin ensimmäinen kuva näkyy kartongin läpi ja toinen kuva tulee varmasti oikeaan kohtaan. Jos kuva ei näy läpi, kokeile piirtää ikkunaa vasten.
  3. Laita palat päällekkäin – tässä vaiheessa toisen kuvista tulee olla ylösalaisin – ja tee molemmille sivuillle reiät rei’ittimellä puoleen väliin.
  4. Pujota kuminauhat molempiin reikiin (yksi / reikä) ja tee silmukka, jotta nauhat pysyvät paikoillaan
  5. Pyöritä nauhoja sormiesi välissä edestakaisin, jotta thaumatrooppisi alkaa pyöriä
  6. Onnistuneessa Thaumatroopissa nopeasti vilisevät kuvat yhdistyvät yhdeksi kuvaksi
  7. Väritä kuvat