Kriisit lapsen maailmassa

Children and Crises (PDF)

Onnettomuuksista, luonnonkatastrofeista ja inhimillisestä hädästä voi olla haastavaa puhua oppilaille. Onnettomuusuutisointi tavoittaa kuitenkin sekä nuoret koululaiset että pienet lapset. Oppilasta uutisointi tai huhut voivat hämmentää ja pelottaa. Opettaja voi auttaa oppilasta jo olemalla läsnä, kuuntelemalla ja pysymällä rauhallisena.

Tassu-elokuvan katsomisen jälkeen on hyvä keskustella heränneistä tunteista ja kunnioittaa lapsessa syntyneitä reaktioita. Pysyttele itse mahdollisimman rauhallisena ja vastaa kysymyksiin totuudenmukaisesti pelkoa lietsomatta. Kannattaa myös muistuttaa, että katastrofeistakin selviää useat, kuten Tassu-elokuvassakin. Vaikka lapsi ei pysty estämään esimerkiksi onnettomuuksia tapahtumasta, se ei tarkoita, etteikö tilanteisiin voi vaikuttaa ja ihmisiä auttaa. Seuraavat tehtävät voivat toimia osana globaali- ja mediakasvatusta, jossa luodaan tulevaisuusoptimismia ja kannustetaan muista ja itsestä huolehtimiseen.

Mielipidejana

Raivaa luokasta tilaa tai siirtykää esimerkiksi käytävälle. Aseta janan toiseen päähän ”samaa mieltä”-lappu ja toiseen päähän ”eri mieltä”-lappu. Selitä oppilaille: ”Esitän erilaisia väittämiä. Mieti ensin rauhassa, mitä mieltä olet ja siirry sitten janan kohtaan, joka kuvaa omaa näkemystäsi väitteestä. Älä pyri vaikuttamaan muiden mielipiteisiin, sillä jokaisella on on oikeus omaansa. Saatan kysyä teiltä myös perustelua omalle näkemyksellenne. Kuuntele tarkkaan muiden perusteluita.”

Valitse listalta ryhmällenne sopivia väitteitä tai keksi itse omia. Jokaisesta väitteestä ei tarvitse keskustella, mutta jotkin voi purkaa esimerkiksi näin: Kun oppilaat ovat valinneet kohdan janalla, pyydä heitä keskustelemaan lähellä olevien kanssa, miksi he ovat valinneet sen kohdan janasta. Voit pyytää oppilaita kertomaan yhteisesti omia perusteluitaan mielipiteelleen. Voit myös kysyä oppilailta, haluaako joku vaihtaa mielipidettään kuultuaan muiden perustelut.

  • Tassu-elokuvassa kuvatut onnettomuudet ahdistivat minua
  • En halua kuulla tai seurata huonoja uutisia
  • Luonnonmullistukset eivät vaikuta minun elämääni
  • Keskustelen paljon ystävieni kanssa tulevaisuudesta
  • Minua harmittaa, että aikuiset eivät tee tarpeeksi auttaakseen kriiseissä olevia ihmisiä
  • Minä voin vaikuttaa toisella puolella maailmaa tapahtuviin asioihin
  • Olen toiveikas, että ihmiset oppivat elämään muutosten keskellä

Vaikuttamisen mahdollisuudet

Jaa oppilaat noin 4 hengen pienryhmiin. Anna heille toimintakortit, joissa on erilaisia mahdollisia tapoja vaikuttaa. Jaa myös muutama tyhjä kortti, joihin voi kirjoittaa omia toimintatapoja, joita korteissa ei ole mainittu.

Ryhmässä laitetaan kortit tärkeysjärjestykseen asettamalla ne timanttikuvioon sen mukaan, miten toimivia keinot ovat. Ylimmäksi tulee vaikuttavin toimintatapa. Sen alapuolella olevalle riville laitetaan kaksi seuraavaksi vaikuttavinta toimintatapaa, jotka ovat keskenään yhtä vaikuttavia, mutta ei ihan ylimmän veroisia. Kolmannelle riville tulee kolme seuraavaksi vaikuttavinta keinoa ja neljännelle riville kaksi seuraavaa, ei niin vaikuttavaa keinoa. Alimmaksi tulee se keino, joka on vähiten vaikuttava. Harjoituksen alussa on hyvä painottaa, ettei tehtävään ole oikeita tai vääriä vastauksia. Pyydä ryhmiä miettimään perusteluita valinnoilleen.

Ryhmät asettavat valmiit timanttinsa kaikkien nähtäväksi ja perustelevat valintansa. Keskustelkaa sitten yhdessä:

  1. Miltä harjoitus tuntui? Oliko valitseminen vaikeaa, haastavaa, helppoa? Pääsittekö ryhmässä helposti yksimielisyyteen?
  2. Sopivatko nämä korteissa nimetyt vaikuttamisen keinot lapsille?
  3. Miettikää niitä vaikuttamisen keinoja, jotka ryhmät asettivat timantin huipulle. Ovatko ne helppoja vai vaikeita toteuttaa?
  4. Oletko itse käyttänyt jotain näistä vaikuttamisen keinoista? Mitä? Miten se toimi?

 

Tulostettava versio toimintakorteista (PDF)

 

Lähteet

MLL: Lapsi uutistulvassa (5.4.2022)

MLL: Onnettomuusuutisista puhuminen lapsen kanssa (14.6.2021)

Plan: Globaalikoulun Nuorten timantti -oppimateriaali

UNICEF: Katastrofi pelottaa lasta – näin voit auttaa

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/https://ihmefilmi.fi/https://www.cined.eu/fihttp://mediametka.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.freeed.com/https://culture.hu/fi/helsinkihttp://minedu.fi/etusivu