Katso Pöllömetsän pelastajat -elokuva
Kesto 90 min • Ikäraja 8 • 3.–6.lk

Eläimet ja niiden suojelu

Elokuvassa nähdään monenlaisia lintuja ja eläimiä. Haamupöllön tilalla kulkiessaan Eia piirtää usein näkemiään eläimiä ja Ottin tytär Jete valokuvaa eläimiä mielellään. Eia ja hänen uudet ystävänsä tekevät yhteistyötä estääkseen hakkuut metsästä, jossa asuu lukuisten muiden eläinlajien lisäksi suuri harmaapöllö, jonka mukaan Ottin tila on nimetty vuosia sitten.

1. Tehkää ajatuskartta, jossa pohditte miten Eia, Ats, Jete, Kaarel ja Raivo suhtautuvat eläimiin elokuvassa.

2. Keskustelkaa yhdessä, mitä olisi tapahtunut, jos metsä olisi kaadettu. Minne eläimet olisivat menneet?

3. Tarkastelkaa yhtä Suomen uhanalaisimmista eläimistä eli saimaannorppaa. Etsikää tietoa siitä, miten ja miksi sitä suojellaan.

4. Keskustelkaa yhdessä, miten eläimistä, kuten saimaannorpasta, tulee uhanalaisia? Mitä ihmisten tulisi tehdä, jotta eläinlajit eivät ajautuisi uhanalaisuuteen ja jopa sukupuuttoon?

 

Tehtäviä 10–12-vuotiaille:

Jete on kasvissyöjä. Asiasta kysyttäessä hän sanoo, ettei voi syödä eläimiä sen jälkeen, kun on seurannut ja valokuvannut niitä.

1. Keskustelkaa yhdessä, miten ihmisten kasvissyönti voi auttaa luonnonsuojelussa ja ilmastonmuutoksen estämisessä.

2. Pohdi, voitko sinä lisätä kasvissyöntiä tai jopa luopua lihansyönnistä.

3. Ottakaa selvää, mitä hyötyjä ja haittoja on kasvispohjaisessa ruokavaliossa. Tehtävän voi tehdä ryhmätyönä ja siihen voi yhdistää tiedonhaun harjoituksia.


Oppimateriaalin ovat laatineet Oulun yliopiston elokuvatutkimuksen kurssin opiskelijat.

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttp://minedu.fi/etusivu