Epookin pohdintaa ja still-kuvien tarkastelua

1. Iris on epookkielokuva. Se tarkoittaa, että elokuva on lavastetuksen ja puvustuksen avulla sijoitettu menneisyyteen.

  • Iris-elokuva sijoittuu vuoteen 1890. Minkä perusteella elokuvasta voi tunnistaa sen kuvaaman aikakauden?
  • Millaista oli lasten elämä maalla ja kaupungissa kyseisenä aikana? Millaisia asioita lapset tekivät tai millaisia velvollisuuksia heidän arkeensa kuului? Miten elokuvan lasten elämä poikkeaa teidän elämästänne ja tästä ajasta?

2. Still-kuvat ovat elokuvan kuvausten yhteydessä otettuja kuvia, jotka rajaavat tunnelmallisia hetkiä elokuvan kerronnasta ja kohtauksista. Trailerien lisäksi elokuvista tehdään still-kuvia mm. markkinointitarkoituksiin. Myös toimittajat voivat käyttää kuvia omassa työssään esim. elokuvakritiikkiä tai juttua ohjaajasta tai näyttelijästä tehdessään. Valokuvaaja Stefan Bremer on kuvannut Iris-elokuvan still-kuvat.

Tutkikaa Iris-elokuvan still-kuvia, löydätte ne Koulukinon sivuilta oppimateriaalin välilehdiltä:

Iris still-kuva 1
Iris still-kuva 2
Iris still-kuva 3
Iris still-kuva 4
Iris still-kuva 5
Iris still-kuva 6
Iris still-kuva 7
Iris still-kuva 8
Iris still-kuva 9
Iris still-kuva 10

  • Tunnistatteko kuvista elokuvan tapahtumia? Mitä kuvat mielestänne kertovat elokuvan nimihenkilöstä? Millainen tunnelma kuvista kokonaisuutena välittyy katsojalle? Pohtikaa, miten hyvin still-kuvat kuvaavat tai edustavat Iris-elokuvaa?
  • Elokuvan tekijät tutkivat innoituksekseen vanhoja maalauksia. Huomaatteko yhtäläisyyden esimerkiksi Albert Edelfeltin maalauksen Leikkiviä poikia rannalla ja Iris still-kuvan 1 välillä?
  • Valitkaa yksi yhteinen kuva ja pohtikaa sen avulla, millaista elämä oli 1800-luvun loppupuolella. Millaisista asioista voi päätellä aikakauden? Millainen oli Tukholma tai saaristolaisuus elokuvan esittämään aikaan? Miten elintaso, vauraus tai köyhyys näkyvät kuvissa? Kuvailkaa elämää kyseisenä aikana.
  • Kaikki saavat kirjoittaa kolme adjektiivia kuvasta. Kukin valitsee yhden kirjoittamistaan sanoista ja käy vuorollaan kirjoittamassa sen taululle yhteiseen listaan. Millainen yhteinen kuva ajasta muodostuu kirjoittamienne sanojen perusteella?

3. Millaiset asiat kuvaisivat nykyaikaa, tätä päivää? Kuvatkaa esimerkiksi puhelimen kameralla arkeanne sekä asioita, jotka kuvaavat mielestänne hyvin nykyhetkeä.

 

Epookin pohdintaa ja still-kuvien tarkastelua -tehtävä on alunperin julkaistu Koulukinon nettisivuilla.

Sivun alkuun
http://www.kulttuurivalve.fi/http://www.koulukino.fi/https://www.kavi.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://www.cined.eu/fihttps://ihmefilmi.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.espoocine.fi/2020/fi/wrap-elokuvathttps://www.espoocine.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://mediametka.fi/http://minedu.fi/etusivu
Elokuvaviikko