ALAKOULUN ELOKUVAVIIKKO

Äidinkieli ja kirjallisuus

Tehtävät:

1. Kirjaimet ympäristössä (1.-6.lk)
2. Verbit ja yhdysverbit (1.-3.lk)
3. Adjektiivi + substantiivi + verbi (3.-6.lk)
4. Oma kuva (3.-6.lk)

Hyppää tehtäviin painamalla nuolta.

1. Kirjaimet ympäristössä

Kuvatkaa videokameralla eri kirjaimilla alkavia kohteita. Yrittäkää löytää mahdollisimman monta samalla kirjaimella alkavaa kohdetta.

Aika: 2 x 45 min

Laitteisto:

•   videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Valitkaa kirjain, jonka mukaan etsitte kuvattavia kohteita ympäristöstä. Esimerkiksi a = auto, avain, askelma, aski…
  2. Kohteet voivat olla myös abstrakteja, kuten asuminen, anteeksiantaminen jne.
  3. Kuvaustekniikka:
    •   etsi kuvattava kohde
    •   aloita tallennus
    •   kuvaa kohdetta lähikuvassa noin viisi sekuntia (laske hitaasti viiteen)
    •   etäännytä kamera kohteesta niin, että koko kohde ja ympäristö, missä kohde on tulevat näkyviin
    •   keskeytä tallennus
    •   anna kamera seuraavalle ryhmässä
    •   etsi uusi kohde
  4. Kun otokset esitetään muulle luokalle, opettaja voi keskyttää toiston kun kuvattu kohde on lähikuvassa. Oppilaat voivat arvailla mikä kuvassa oleva kohde on. Opettaja voi antaa lisävihjeitä käynnistämällä toiston ja antamalla kuvan etääntyä kohteesta hieman.
  5. Voitte suorittaa tehtävän myös niin, että kirjaimista muodostuu sana. Esim. o = opettaja, v = viivotin, i = ikkuna => ovi. Muu luokka arvaa katselun yhteydessä, mikä sana on kyseessä.

 

 

2. Verbit ja yhdysverbit

Kuvatkaa videokameralla erilaisia verbejä eli teonsanoja sekä yhdysverbejä eli yhdyssanoja, joiden pääosa eli loppuosa on verbi (esim. sauvakävellä).

Aika: 1 x 45 min

Laitteisto:

•   videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Etsikää kouluympäristöstä verbejä tai yhdysverbejä. Voitte myös esiintyä itse kameralle.
  2. Kuvatkaa verbit.
  3. Pienryhmä voi esittää kuvatut verbit myös toiselle ryhmälle. Kuinka monta verbiä meni oikein?
  4. Kuvatut otokset voidaan esittää myös luokalle, jolloin oppilaat kirjoittavat ylös mitä verbejä videolla näkyy. Huom! Kaikkien ryhmien läpikäyminen voi viedä tällä tavoin runsaasti aikaa. Jos on paljon ryhmiä, niin kannattaa rajoittaa verbien määrä esimerkiksi niin, että pienryhmässä kaikki kuvaavat kaksi verbiä.

 

3. Adjektiivi + substantiivi + verbi

Kuvatkaa videokameralla lauseita, joissa on adjektiivi, substantiivi ja verbi.

Aika: 1 x 45 min

Laitteisto:

•   videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Työvaiheet:

  1. Keksikää lause, missä on adjektiivi, substantiivi ja verbi.
  2. Kuvatkaa lause videolle.
  3. Kuvatut lauseet voidaan esittää koko luokalle, jolloin oppilaat arvailevat, millainen lause on kyseessä.

 

Katso esimerkkivideo

(Lähde Kaikki kuvaa EDU: Opettajien suunnitelmia ja kokeilemia tehtäviä)

 

 

4. Oma kuva

Valmista digitarina aiheesta ”Oma kuva” ja ota selvää kuka ja millainen olet. Millä tavoin sinulle tärkeät tavarat, esineet ja asiat kuvaavat sinua?
Aika: 5 x 45 min

Tuotoksen maksimipituus on yksi minuutti.

Digitarinan tekemissä tarvitset seuraavia asioita:

  • digitaaliset still-kuvat, kuvat voit ottaa älypuhelimella tai tabletilla
  • kertojaääni
  • musiikkia
  • tehosteita (ei pakollinen): äänitehosteet ja kuvalliset siirtymät kuvien välillä, kuten ristikuva tai häivytys mustaan

Työvaiheet:

  • idea ja näkökulma aiheeseen: kuka minä olen
  • materiaalin kasaaminen: 5 – 10 kuvaa, jotka kuvaavat sinua ja kertovat, millainen sinä olet. Esimerkiksi: mitä sinulta löytyy taskustasi, mitä sinulla on päälläsi, osaamasi hassu taito, harrastus, suosikkiruokasi, lempikirjasi yms.
  • käsikirjoitus, kirjoita käsikirjoitus kertojaäänen muotoon. Jokaisella kuvalla on tarina, joka kertoo persoonastasi.
  • kuvakäsikirjoitus, aseta kuvat ja käsikirjoitusteksti kronologiseen järjestykseen. Merkkaa tehosteet ja musiikki. Tarvittaessa voit käyttää netistä löytyviä kuvakäsikirjoituspohjia (storyboard templates), esimerkiksi sivustolta: http://reflectiveleadings.blogspot.fi/2010/06/digital-storytelling-brainstorming.html
  • editointi, kasaa kaikki käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen mukainen materiaali käytössäsi olevaan ohjelmaan. Mac-koneella ja iPadilla esim. iMovie, Windows-koneella Moviemaker tai Microsoft Photo Story. Digitarinan voi tehdä jopa Powerpoint-ohjelmalla.
  • esitä tuotos kavereillesi.