Värit elokuvassa

Värejä käytetään elokuvissa esteettisenä peruselementtinä, mutta myös ilmaisun osana tai korostamaan mielialaa ja tunnetta. Tämä voi koskea värejä, jotka ovat luonnollisia tai keinotekoisesti muokattuja – liian kyllästettyjä, vaalennettuja tai sävytettyjä yhteen sävyyn. Värien avulla henkilöhahmojen piirteitä korostetaan ja erotellaan toisistaan. Tietty väri voi toimia osoittajana tai jonkin asian laukaisijana.

Elokuvan alkuajoista saakka väri on liitetty vetovoimaan ja elokuvatrikkeihin. Sitä käytettiin jo ensimmäisissä elokuvissa paljon ja Georges Méliès hyödynsi sitä upeasti. Koska ensimmäiset elokuvat olivat mustavalkoisia, kaikki värilliset osuudet piti värittää yksi ruutu kerrallaan käsin.

Elokuvia kuvatessa, kuvan sävyyn kiinnitetään hyvin paljon huomiota, sillä valon väri ympärillämme vaihtelee. Ulkona kirkkaassa auringonvalossa kuvattu otos on aivan eri sävyinen kuin vaikkapa sisällä luokkahuoneessa kuvattu kohtaus.

Sininen tiikeri -elokuvassa värejä käytetään luomaan tunnelmaa ja muovaamaan itse tarinaa. Puutarhan maailma, tiikeri ja luonto esitetään vihreänä ja sinisenä. Näiden voidaan tulkita viittaavan luonnon väreihin, kasveihin ja taivaaseen. Lisäksi Matyáksen ja tämän isän hahmot liitetään pääasiassa vaalean siniseen ja khakiin, jotka vastaavat heidän yhteyttään luontoon. Vanhalle korttelille tunnusomaista on lisäksi värien runsaus. Ne kuvaavat kaupunkiympäristön monimuotoisuutta ja tunnetilaa.

Pormestarin ja hänen tiiminsä maailma on kuvattu erittäin perusteellisesti ilman värejä – mustana, valkoisena ja harmaasävyinä. Miellämme hänet mieheksi, jolla ei ole empatiaa tai lämpöä ja uuden kaupunginosan maailmaksi, josta puuttuvat tunteet ja inhimillisyys. Värien jakautuneisuus alleviivaa näiden erillisten maailmojen välistä ristiriitaa ja vastakohtaisuutta.

Sinisessä tiikerissä värit myös muuttuvat elokuvan tarinan edetessä. Alussa Johankan ja tämän äidin vaatteiden ja kodin vallitsevina väreinä ovat lämpimät punaisen ja keltaisen sävyt. Asteittain henkilöt alkavat kuitenkin pukeutua sinisen sävyihin. Viimeisessä kohtauksessa kaikki neljä hahmoa ovat pukeutuneet täyteläisen sinisiin sävyihin ja lähtevät sinivihreän kuvan maailmaan. He vapautuvat epätäydellisestä kaupunkitodellisuudesta ja ottavat avosylin vastaan sinisen tiikerin satureviirin sekä ihanteellisen luontomaailman.

Tuo näkyviin tehtäviä vierittämällä sivua alaspäin.

Tehtäviä

Mitä värit viestivät:
– Tutkikaa värien merkityksiä, mitä eri värit viestivät ja millaisia tunteita niihin yhdistetään?

Värin muotoja ja sävyjä:
– Kuvatkaa valokuvin tai videolla ympäristöstä löytyviä värejä. Jokainen ryhmä voi keskittyä vain tietyn värin tallentamiseen ja sen erilaisten sävyjen havainnointiin. Kiinnittäkää huomiota myös valon väriin mm. ulkona ja sisällä.

Tehtävän voi toteuttaa kännykällä, kameralla tai muulla kuvauslaitteella.

Minkä värinen on tunne:
– Miettikää tilanteita, jotka herättävät vahvasti tiettyä tunnetta kuten, iloa, surua, pelkoa, hämmennystä tms. Esimerkiksi ”olin iloinen, kun sain kokeesta hyvän numeron”.
– Kuvatkaa tilanne lyhyenä otoksena (video tai valokuva) siten, että kuvan värimaailma sopii kuvailemaanne tunteeseen.

Elokuvajulisteen tekeminen:
– Toteuttakaa oma juliste elokuvalle. Tästä linkistä löytyy oppilaan materiaali ja sen sivulla viisi on Sinisen tiikerin julisteita eri maiden markkinointia varten: https://cined.s3.amazonaws.com/film-pdf/fi_cined_fiche_modrytygr.pdf
– Sovellettava taiteen tekniikka ja esitysmuoto voivat vaihdella – perinteinen tai suuren mittakaavan piirustus tai maalaus, kollaasi, tietokoneella tehty kuvituskuva jne.
– TAI CinEdin verkkosivuilta löytyy oppilaiden käyttöön valikoima elokuvan stillkuvia – tämä ei vaadi kirjautumista: https://www.cined.eu/fi/nuorten-oma-katselualue#

  1. vieritä sivua alaspäin ja löydät Sinisen tiikerin / Blue Tiger
  2. Paina ”Valitse kuvia”
  3. Oppilaat voivat valita mieleisensä stillkuvat ja ne voi tulostaa tai niitä voi käsitellä tietokoneella.
  4. Yksin tai ryhmissä, oppilaat valmistavat oman julisteen valittujen kuvien pohjalta.

Tässä tehtävässä voi myös ohjeistaa oppilaita keskittymään esimerkiksi väriin” (yksisävyinen juliste), ”vanhaan/uuteen” (julisteen tausta), tai ”luonto vastaan kaupunki” (julisteen sisältö ja tausta).