Elokuvan taustaa

Ohjaaja Petr Oukropec (synt. 1972) kasvoi televisioteknikon perheessä ja pääsi vierailemaan kuvauspaikoilla jo nuorena. Siitä huolimatta hän ohjasi debyyttielokuvansa Sininen tiikeri vasta 40 -vuotiaana. Tätä ennen hän on luonut uraa menestyksekkäänä teatteriohjaajana ja elokuvatuottajana. Vuonna 1995 hän perusti yhden Keski-Euroopan tärkeimmistä itsenäisistä tuotantoyhtiöistä nimeltä Negativ. Se toimii edelleen ja on erikoistunut ohjaajavetoisiin taide-elokuviin.

Sininen tiikeri niminen kirja julkaistiin vuonna 2004. Sen on kirjoittanut Tereza Horváthová ja kuvittanut tämän aviomies Juraj Horváth, joka loi sille omaperäisen visuaalisen tyylin. Kriitikot ja lukijat ottivat kirjan vastaan myönteisesti ja se on tänäkin päivänä varsin tunnettu tšekkiläisen lastenkirjallisuuden teos.

Sininen tiikeri on satuelokuva ja rakentuu tšekkiläiseen lasten- ja nuortenelokuvan perinteeseen, joka oli hyvin tunnettua maailman laajuisesti 1970- ja 1980-luvuilla. Yksi syy tähän oli se, että kommunistisessa Tšekkoslovakiassa monet elokuvantekijät oli hiljennetty tai he olivat lähteneet maanpakoon 1970-luvun taitteessa. Taiteellista vapautta ei juurikaan ollut ja elokuvantekijät käyttivätkin useasti kielikuvia ja vertauskuvia kommentoidakseen ajankohtaisia aiheita. Lasten- ja nuortenelokuvia elokuvatarkastajat eivät kuitenkaan tarkkailleet kovin aktiivisesti, joten niistä tuli siten nuorten elokuvantekijöiden sukupolven toimialue.

Tuo näkyviin tehtäviä vierittämällä sivua alaspäin.

Keskustelu- tai kirjoitustehtävät

 

Ennen katselua

1. Etsikää internetistä tai katsokaa oppilaan materiaalin sivulta viisi, elokuvaa varten tehtyjä julisteita. (Oppilaan materiaali: https://cined.s3.amazonaws.com/film-pdf/fi_cined_fiche_modrytygr.pdf

  • Miten julisteet eroavat toisistaan? Miksi?
  • Herättävätkö ne erilaisia tunteita ja tunnelmia? Millaisia?
  • Julisteen perusteella, millainen elokuva Sininen tiikeri on? Mistä se kertoo?

 

Katselun jälkeen

1. Mitä elokuvassa tapahtui? Miten se alkoi ja mitä sitten tapahtui?

  • Mikä oli Johankan tavoite elokuvassa? Entä muiden henkilöhahmojen?
  • Millainen ilmapiiri tai tunnelma elokuvassa oli?

2. Mitä oppilaat eivät ymmärtäneet?

3. Pohtikaa elokuvasta löytyviä vastakkainasetteluja:

  • uusi / vanha: mitkä ovat uuden ja vanhan kaupungin edut ja haitat?
  • todellisuus / mielikuvitus: mitkä osat elokuvassa ovat todellisuutta ja mitkä mielikuvitusta?
  • Hyvä / paha: Elokuva on satuelokuva, jossa hyvä taistelee pahaa vastaan.
  • Mitkä asiat elokuvassa edustavat hyvää ja mitkä pahaa? Miksi?
  • Jos elokuva olisi ollut perinteinen satu, olisiko se päättynyt eri tavalla? Voi olla kiintoisaa keskustella siitä, ettei elokuvalla todellisuudessa ollut kovin onnellinen loppu.

4. Läpsäytys -kohtaus – konflikti Johankan ja naisvahtimestarin välillä koulussa (elokuvan kohta 16:00 – 17:45):

  • Mitä kohtauksessa täsmälleen tapahtui ja miksi?
  • Miksi Johankaa rangaistiin?
  • Miten lapset mieltävät väkivallan?
  • Miten oppilaat itse reagoisivat vastaavassa tilanteessa?
  • Kohtaus on kuvattu siten, ettei katsojaa vedetä liian tunteellisesti mukaan. Miten elokuvan ohjaaja on toteuttanut sen ja miksi? (mm. suuri tapahtumapaikka ja kamera kaukana, esteen takana sekä editoinnin tyylittely ja rauhoittuminen heti perään).

5. Viitteeitä muihin taiteisiin:

Sinisestä tiikeristä voi löytää yhtäläisyyksiä myös muihin teoksiin. Oppilaille voi antaa tiedonhakutehtäviä aiheena mm. naivistinen taide (Henri Rousseau), romantiikan aika, tai nukkeanimaatiot (mm. Jiri Trnka).

Oppilaille suunnattu oma materiaali elokuvasta on vapaasti käytettävissä ja tulostettavissa ilman kirjautumista: https://cined.s3.amazonaws.com/film-pdf/fi_cined_fiche_modrytygr.pdf