Toiminnallisia tehtäviä

1. Mikä on mielikuvitusystävä? Mihin mielikuvitusystäviä tarvitaan?
a) Piirretään ja maalataan oma mielikuvitusystävä, annetaan sille nimi ja kerrotaan sen tarinaa.
b) Muistatteko muita elokuvien tai kirjojen mielikuvitusystäviä? Voitte tutustua esim. Gunilla Bergströmin kirjaan Mikko Mallikas ja Mulperi.

2. Pelikortit
Tehdään pelikortit Hullunkuriset perheet -tyyliin. Piirretään elokuvan henkilöitä, esimerkiksi leskirouva, elefantti ja siskon tytär, Rissanen, krokotiili ja Rissaska jne. Annetaan lasten keksiä lisää hahmoja vaikkapa omista naapureistaan. Pelissä voi olla mukana myös kortti, jota kukaan ei soisi saavansa. Vaikkapa kellarissa asuva Häijy Rotta… Kuvvat piirretään tukevalle paperille, leikataan ja muovitetaan.

3. Rikkinäinen puhelin
Istutaan piirissä. Yksi lapsista aloittaa ja kuiskaa vierustoverilleen enintään kolmen sanan lauseen. Esimerkiksi ”porkkana lentää taivaalla” tms. Lause kiertää lapselta toiselle ja on tärkeää, että jokainen kuiskaa seuraavalle sen, mitä on itse kuullut. Piirin viimeinen sanoo hänelle kuiskatun lauseen lopuksi ääneen. Yleensä juttu on muuttunut matkalla, aivan kuten juoruillakin on tapana.

Pohtikaa leikin jälkeen, miten juorut muuttuvat ja mitä elokuvassa tapahtui kun talon salaisuudet olivat paljastuneet.

4. Järjestetään juhlat
Keksitään yhteinen teema ja suunnitellaan siihen sopivat puvut, ruoat, esitykset jne. Valokuvataan juhlavieraat ja myöhemmin maalataan kuvia juhlista.
Juhlaideoita voi etsiä myös muista elokuvista ja kirjoista (mm. Camilla Mickwitzin Mimosan syntymäyö.)

5. Tutustumisleikki
Kuunnellaan musiikkia. Voidaan joko soittaa itse tai soitetaan musiikki levyltä. Leikkijät kulkevat ympäri huonetta. Kun pysähdytään, kätellään ja samalla kerrotaan lempiruuan nimi. Jatketaan leikkiä niin, että 2-3 kertaa pysähdyttäessä ja kätellessä ilmoitetaan lempiruoka, mutta seuraavalla kerralla ilmoitetaan vaikkapa lempiväri, parhaan ystävän nimi tai lempiohjelma televisiossa. Keksitään yhdessä, mitä toisista halutaan tietää.

6. Rentoutusta
a) Valitaan sopuisat parit, joista toinen käy vatsalleen makaamaan peiton päälle lattialle. Toinen hieroo tennispalloa rullaten rauhallisen musiikin tahdissa toisen päästä varpaisiin. Sitten vaihdetaan osia.
b) Tarvitaan levollista musiikkia. Jaetaan lapset kahteen ryhmään. Laitetaan tuolit piiriksi keskelle lattiaa. Toinen puoli istuu tuoleille kasvot keskelle päin ja silmät kiinni. Toisella ryhmällä on kullakin höyhen tai sulka. Kun musiikki alkaa soida, niin lapset kiertävät rauhallisesti piiriä ympäri. Kun musiikki lakkaa, sivellään höyhenellä kohdalle osuneen lapsen päätä ja niskaa. Musiikin soidessa liikutaan taas eteenpäin jne. Siten osat taas vaihtuvat.