1/2 Prosenttilaskut videokuvan avulla

Aika: 1 x 45min

Laitteisto:

•   videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)
•   jalusta (ei pakollinen)
•   editointiohjelma (ei pakollinen)

Opettele prosenttilaskemista videokameran avulla.

Työvaiheet:

  1. Kymmenen oppilasta istuu pulpettien päällä.
  2. Aseta videokuvaa tallentava laite luokan eteen niin, että kaikki näkyvät kuvassa. Jos kuvaat iPadillä (tai vastaavalla laitteella), voit kuvata suoraan iMovie-ohjelmaan (tai vastaavaan ohjelmaan), jolloin otosten esittäminen perättäin onnistuu helposti.
  3. Käynnistä tallennus ja kuvaa oppilaita noin 10 sekuntia. Keskeytä tallennus.
  4. Kuvasta poistetaan neljä oppilasta. Muut oppilaat eivät saa liikkua tallennustauon aikana.
  5. Käynnistä tallennus ja kuvaa oppilaita jälleen noin 10 sekunnin ajan. Keskeytä tallennus.
  6. Kaksi oppilasta palaa takaisin kuvaan.
  7. Käynnistä tallennus. Jatka näin haluamasi ajan verran.
  8. Katselun yhteydessä opettaja tai ryhmä voi keskeyttä toiston ja kysyä luokalta:
    •   kuinka monta prosenttia jää jäljelle?
    •   kuinka monta prosenttia lähti pois?
    •   kuinka monta prosenttia oppilasmäärä kasvoi?

2/2 Geometriset muodot

Aika: 2 x 45 min

Laitteisto:

•   videokuvaa tallentava laite (esim. tablet, puhelin, videokamera)

Millaisia geometrisiä muotoja ympäristössäsi on? Tehtävän tavoitteena on havainnoida ympäristöä sekä miettiä geometristen muotojen tarkoitusta ympäristössä ja kuvallisessa viestinnässä.

Työvaiheet:

  1. Etsi ympäristöstä esineita ja asioita, joissa on erilaisia geometrisia muotoja (ympyrä, kolmio, neliö).
  2. Tallenna kohteet videokameralla tai muulla tallennuslaitteella.
  3. Jokainen kuvattava kohde esitetään ensin lähikuvassa (kamera on vain muutaman sentin päässä kohteesta) noin viiden sekunnin ajan. Kun kohdetta kuvataan lähikuvassa, laske hitaasti viiteen.
  4. Tämän jälkeen kameraa etäännytetään kohteesta, kunnes se on kokonaan näkyvissä. Lisäksi ympäristö, missä kohde on näkyy kuvassa.
  5. Anna kamera seuraavalle ryhmässäsi ja etsi itse uusi kohde. Jokainen ryhmässä kuvaa 2-4 kohdetta.
  6. Kuvat toimivat myös kuva- arvoituksina: Katselun yhteydessä opettaja voi pysäyttää kuvan, kun kuvassa on lähikuva kohteesta. Oppilaat voivat arvailla, mikä kohde on kyseessä. Jos kohdetta ei tiedetä, opettaja voi antaa lisävihjeitä käynnistämällä videon toiston ja paljastamalla lisää kohteesta. Lopulta kun kamera etääntyy riittävästi kohteesta, se paljastuu kokonaan.
  7. Pohtikaa, miksi kohteessa on tietty muoto. Voisiko siinä olla jokin toinen muoto? Ovatko muodot ihmisten tekemiä vai onko esimerkiksi luonto tai aika muokannut ne sellaisiksi kuin ne ovat.

Tehtävä on osa Kamerakynäpakkaa.