YLÄKOULUN ELOKUVAVIIKKO: KOETAAN

Tietoa elokuvasta ja tehtäviä

Elokuvan nimiä

Mikä Pientä valoa on…
… bulgariaksi: Малка светлинка
… espanjaksi: Pequeña luz
… ranskaksi: Petite lumière
… italiaksi: Piccola luce
… portugaliksi: Luzinha
… tsekiksi: Světýlko
… romaniaksi: Luminiţa

Hyppää tehtäviin painamalla nuolta.

Teemat ja avainsanat
Katse – Aistit – Mielikuvitus – Lapsi – Yksinäisyys – Pako

Sanallinen sisältö
– Alioune (Fatiman veli): ”Missä tahtoisit herätä tänään?”
– Fatima: ”Korkealla ja kylmässä.”
– Alioune: ”Aina vuorilla.”

– Fatima: ”Äiti! Milloin maailma syntyi?”
– Sa mère: ”Mitä oikein höpiset? Mene auttamaan siskoasi!”

”Onko maailma vain kuvitelmaani? Ovatko ihmiset vielä olemassa, kun suljen silmäni?”

”Minua ei voi satuttaa. Hän ei voi satuttaa minua. Hän on olemassa vain ajatuksissani. Ei minuun voi sattua. Minä päätän, mitä maailmassani tapahtuu.”

Elokuva tapahtuu tämän päivän Afrikassa Dakarissa, Senegalin pääkaupungissa. Siinä puhutaan wolofia, Senegalin yleisintä kieltä. Pientä valoa on ranskalais-senegalilainen elokuva kuten ohjaajansa Alain Gomis, joka on syntynyt Pariisissa senegalilaisen isän ja ranskalaisen äidin pojaksi.

Ranskalla on pitkä suhde Senegaliin, joka oli yksi sen siirtomaista (siirtomaajärjestelmä oli poliittisen, taloudellisen ja kulttuurisen alistamisen järjestelmä) kunnes Senegal itsenäistyi vuonna 1960. Senegal on yhä pitkälti ranskankielinen maa. Siirtolaisuus, talous ja kulttuuri sitovat maita yhä tiiviisti yhteen. Eräs tämän tiiviin siteen symboleista oli Léopold Sédar Senghor (1960-2001), joka oli ensin siirtomaa-aikaisen Ranskan ministeri ja Senegalin itsenäistyttyä sen presidentti. Hän oli myös tunnettu kirjailija, joka valittiin ensimmäisen afrikkalaisena Ranskan Akatemiaan.

Elokuvasta sanottua

Alain Gomis kertoo Assy Fallista, joka esitti Fatimaa: ”Elokuvan casting ei ollut kovin suunniteltua. Etsin nuorta, voimakastahtoista tyttöä. Kyselin tutuilta, ja Assy Fall saapui erään ehdokkaan vastanäyttelijänä. Kuten välillä tapahtuu, valintamme osuikin häneen, avustajaan. Hänellä oli uhmakkuutta, kyky vastustaa aikuisia, kapinoida. Hän jopa ryhtyi vääntämään kuvauksissa kanssani kättä eikä suostunut kävelemään lumessa – hänestä se olisi ollut typerää, koska emme olleet jäätiköllä. Sanoin hänelle, että sitten meidän täytyy etsiä toinen näyttelijä. Hän vastasi: ”okei, selvä homma”. Assy oli huomannut, että kaikki pyöri hänen ympärillään, että valta oli hänellä. Selvitäkseni tilanteesta peräydyin: ”älä nyt, tarvitsen sinua”. Hän sanoi voittoisana: ”hyvä, siinä tapauksessa minä suostun!”

Pienen valon perusajatus liittyy Alain Gomisin lapsuuteen: ”Jääkaapin lamppu on oma muistoni. Muistan etenkin lampun virtakytkimen löytämisen, vaikka en tainnutkaan olla niin täysin sen lumoissa kuin Fatima. Kiinnostukseni kohde on yleisemmällä tasolla: tunne siitä, että epäilee kaiken olemassaoloa, ja vaikka tuon tunteen kanssa oppii pärjäämään, se ei koskaan katoa. Tavallaan koen olleeni elokuvantekijä jo silloin kun minulla ei ollut kameraa enkä tehnyt elokuvia.”

Näyttää ja peittää

Näyttämisen ja peittämisen välinen jännite on eräs Gomis’n elokuvan kulmakivistä, sillä ohjaustyön kulmakivenä on päähenkilön voimakas mielikuvitus. Fatiman katse tallentaa kuvia kuin kamera. Kun se varustetaan rei’itetyllä kankaalla, siitä tulee eräänlainen laite, joka kehystää palasen maailmaa – joka on elokuvan rajaamana pikemminkin ”peitettyä” kuin ”näytettyä”. Tämä Fatiman ”naamioituminen” tuo mieleen myös paksun kankaan, jonka alle valokuvaajat muinoin kätkivät päänsä suojautuakseen valolta.

Tehtäviä

Elokuva ja minä
1. Millaisia vaihtoehtoisia nimiä keksit elokuvalle?
2. Miltä sinusta vaikuttaa maa ja alue (Länsi-Afrikka), joissa elokuva tapahtuu? Kertoiko elokuva alueesta jotain yllättävää?
3. Rakas Fatima… Kirjoita päähenkilölle kirje, jossa kerrot, mitä mieltä olet elokuvasta, miltä se sinusta tuntui. Tuntuiko hän läheiseltä? Esitätkö sinäkin välillä kysymyksiä, joihin aikuiset turhautuvat? Pakenetko välillä ikävystymistä kuvittelemalla toisenlaisen maailman?

Pohdintaa ja analyysiä
1. Mitkä olivat elokuvan tärkeimmät kohtaukset? Kuvale niitä ja niiden sijaintia elokuvassa. Perustele valintasi.
2. Mistä kohtauksista pidit eniten? Mikä oli koskettavinta?
3. Tutki henkilöhahmojen kehityskaarta. Mikä oli heidän tilanteensa elokuvan alussa ja lopussa? Millaisia muutoksia heissä tapahtui ja millaisissa vaiheissa?
4. Oliko päähenkilöiden joukossa joku, joka tuntui sinusta erityisen läheiseltä? Minkä vuoksi?
5. Millainen rooli aikuisilla on tässä elokuvassa? Millainen kuva heistä annetaan? Millaisia suhteita Fatimalla on heihin? Ketkä aikuisista ovat hänen puolellaan?
6. Millainen suhde Fatimalla on auktoriteettiin?