YLÄKOULUN ELOKUVAVIIKKO: KOETAAN

Tietoa elokuvasta ja tehtäviä

Elokuvan nimiä

Mikä Koulut alkavat on…

… bulgariaksi? Първият учебен ден
… espanjaksi? La vuelta a clase
… ranskaksi? Rentrée des classes
… italiaksi? Riapertura delle scuole
… portugaliksi? Regresso ás Aulas
… tsekiksi? Začátek školního roku
… romaniaksi? Prima zi de școală

Hyppää tehtäviin painamalla nuolta.

Teemat ja avainsanat 
Katse – Aistit – Välttäminen – Yksinäisyys – Pakomatka – Valo – Lintsaaminen

Sanallinen sisältö
– René: Teittekö läksyt?
– Viereinen poika: En tehnyt.
– Tyttö: Tein. – René: En.
– Tyttö: Saat kuulla siitä!
– René: Ei haittaa!

– En ole mikään pelkuri!

Elokuva ja sen aikakausi

Elokuva tapahtuu Corrensin kylässä aurinkoisessa Provencessa Etelä-Ranskassa. 1950-luvulla suuri osa ranskalaisista asui vielä pienissä maalaiskylissä, jossa kaikki tunsivat toisensa. Koulut alkavat kuvattiin kylässä, jossa kasvatetaan tomaatteja ja viiniä, toisin kuin Susu vastasi tehdessään Renén läksyjä. Tuohon aikaan ranskalaisilla koululaisilla oli hyvin pitkät, lähes kolmen kuukauden mittaiset kesälomat. Kuten elokuvassa nähdään, koulujen alkamisesta ilmoitti eräänlainen kylävartija. Hän oli tärkeä henkilö, jonka tehtävänä kaikilla Ranskan maalaispaikkakunnilla oli lainvalvonta ja julkisten tiedotteiden välittäminen.

Provencen asukkailla on erityinen murre, jota jotkut kutsuvat ”laulavaksi”. Esimerkiksi kylävartija ja Susu puhuvat niin voimakkaan murteellista ranskaa, että jopa ranskalaisten on hankala ymmärtää heidän vuorosanojaan. Nykyään Provence on kuuluisa ilmastostaan, mutkattomasta elämästään ja maisemistaan. Sen kylät ovat suosittuja turistikohteita, ja niissä kasvatetaan yhä tomaatteja ja viiniä.

Elokuvan sukulaisuuksia

Rozier on hyvin tietoinen elokuvansa sukulaisuudesta Jean Vigon elokuvalle Nolla käytöksestä (1933), joka on koululaisten tottelemattomuuden ja epäjärjestyksen unenomaisen sekopäinen ylistyslaulu. Yli kaksikymmentä vuotta myöhemmin valmistunut Koulut alkavat on oikeastaan sen kaksonen elokuvamaailmassa. Jacques Rozier omisti jopa vuonna 1964 Jean Vigolle yhden jakson dokumenttisarjassa ”Aikamme elokuvantekijät”.

Tehtäviä

Elokuva ja minä
1. Millaisia vaihtoehtoisia nimiä keksit elokuvalle?
2. Miltä sinusta vaikuttaa alue, jossa elokuva tapahtuu? Kertoiko elokuva tuosta alueesta jotain yllättävää?
3. Rakas René… Kirjoita elokuvan päähenkilölle kirje, jossa kerrot mitä mieltä olet elokuvasta, miltä se sinusta tuntui. Olisitko kostanut luokkatoverillesi samalla tapaa? Haaveiletko joskus karkaavasi yksin seikkailuun?

Pohdintaa ja analyysiä
1. Mitkä olivat elokuvan tärkeimmät kohtaukset? Kuvaile niitä ja niiden sijaintia elokuvassa. Perustele valintasi.
2. Mistä kohtauksista pidit eniten? Mikä oli koskettavinta?
3. Tutki henkilöhahmojen kehityskaarta. Mikä oli heidän tilanteensa elokuvan alussa ja lopussa? Millaisia muutoksia heissä tapahtui ja millaisissa vaiheissa?
4. Oliko päähenkilöiden joukossa joku, joka tuntui sinusta erityisen läheiseltä? Minkä vuoksi?
5. Millainen rooli aikuisilla on tässä elokuvassa? Millainen kuva heistä annetaan? Millaisia suhteita Renéllä on heihin? Ketkä aikuisista ovat hänen puolellaan?
6. Millainen suhde Renéllä on auktoriteettiin?

Näyttää ja peittää
Elokuvassa Koulut alkavat on paljon sellaista, mikä liittyy kysymykseen näyttämisestä ja peittämisestä. Pakenemalla metsään ja aistikokemuksiin René hylkää turhauttavaksi kokemansa koulumaailman ja raivaa tiensä veden ja lumouksen hallitsemaan luontoon. Hän palaa retkeltään kuin toisesta maailmasta ja päätyy odottamattomaan paikkaan: hän seuraa virtaa pesupaikalle, jossa puuhaava nainen hämmästyy suuresti hänet nähdessään.

Näyttämisen ja peittämisen välinen jännite ohjaa voimakkaasti rantakäärmettä käsittelevää tarinan juonnetta. Eläin esiintyy elokuvassa monissa tiloissa esillä- ja piilossaolon välissä: kun se on ensi kertaa nähty, sitä jahdataan joessa, kunnes se katoaa ja saadaan sitten kiinni, kätketään ja otetaan esiin. Lisäksi se palautetaan alkutilaansa, kun René lopulta päättää viedä sen takaisin joelle, mikä muodostaa täydellisen ympyrän tässä kertomuksensisäisessä kertomuksessa.

1. Mitä elokuvassa näytetään ja peitetään?
2. Missä kohdissa elokuvaa käärme näytetään ja missä se peitetään?
3. Millainen on sen löytymisen hetki luokkahuoneessa? Onko se näkyvissä?
4. Millaisia suhteita Renéllä on käärmeeseen?
5. Millaisia syitä Renéllä on päästää käärme lopuksi vapauteen?