ALAKOULUN ELOKUVAVIIKKO: KOETAAN

Pelikaanimiehen koti

 

a) Keskustelkaa, mikä elokuvassa on mielikuvitusta ja mikä voisi olla oikeasti tapahtunutta. Mitä mielikuvituksellisia asioita löydätte pelikaanimiehen kodista? Keksikää pareittain mitä muita asioita pelikaanimiehen kodista voisi löytyä. Piirtäkää kuvia pelikaanimiehen kodista.

b) Pelikaanimies ei tiennyt mitä ihmisten koneilla pitäisi oikeasti tehdä, mikä vuoksi hän keksi esineille uusia käyttötarkoituksia. Pakastin viilensi mukavasti paitoja, jääkaapissa on hyvä säilyttää kenkiä ja ihmisille niin tärkeä kapistus, kello, on viisasta säilyttää mikroaaltouunissa. Keksikää kodinkoneille uusia käyttötapoja. Leikatkaa mainoksista kuvia kodinkoneista ja esitelkää niiden erilaiset käyttötavat itse tehdyin mainoksin. Työskennelkää pareittain tai pienissä ryhmissä.

c) Sananselitysleikki. Jakakaa luokka kahteen joukkueeseen. Molemmille joukkueille annetaan sanalappuja, jotka ryhmän jäsenten tulisi vuorotellen selittää toiselle joukkueelle, näiden arvatessa mistä on kysymys? Joukkue sopii keskenään, kuka selittää minkäkin sana. Sanan selittäjä ei saa käyttää annettua sanaa sanan missään muodossa. Selitettäviä sanoja esim: PELIKAANI, KAUPUNKI, HÄMÄRÄ, OOPPERA, ILLUUSIO, IHMINEN, LEIPÄKONE, KIRJE, BALETTITANSSIJA, HELSINKI, LENTÄÄ, ELÄINTARHA, KIRJASTO, VAHTIMESTARI, PUISTO, OPPIA, SALAISUUS, ALLERGIA, KYLPEÄ, LOISTAVA

Kuva: Pelikaanimies©Lumifilm, 2004