ALAKOULUN ELOKUVAVIIKKO: KOETAAN

Sadutus

Mitä on sadutus?

Sadutus on narratiivinen menetelmä, jossa uusi satu tai tarina syntyy kertojan ja saduttajan välillä. Sadutuksella kuunnellaan lasta, nuorta tai aikuista, ja sadutus luo läheisyyden ja turvallisuuden tunteen kerrontahetkelle. Sadutusmenetelmää käytettäessä ei ennakoida eikä ohjata keskustelun kulkua. Kertomusta ei myöskään arvioida. Kertoja päättää itse, mistä ja miten hän haluaa kertoa. Hän päättää myös siitä, mitä hän haluaa jättää sanomatta. Menetelmä sopii kenelle vaan iästä ja kulttuurista riippumatta.

Saduttaminen perustuu ajatukseen, että jokaisella iästä, sukupuolesta, kulttuurista, koulutustasosta tai vammaisuudesta huolimatta, on sanottavaa ja että jokainen, myös pieni lapsi tai iäkäs vanhus osaa pukea ajatuksensa sadun muotoon.

Lähteet: Wikipedia, Lapset kertovat ja toimivat ry

Kokeilkaa sadutusta!

Tutustukaa huolella sadutukseen ja sadutuksen menetelmiin. Kokeilkaa sitten sadutusta ryhmän kesken, ryhmän tarpeet huomioiden. Voitte vielä kokeilla satuelokuvan tekemistä satujen pohjalta!

Lisätietoa ja ohjeita

Yle Mediakompassi: ”Sadutus rohkaisee lasta”

Lapset kertovat ja toimivat ry: ”Miten saduttaa?”

Satupäivä.fi: ”Sadutusohjeet”

Mediametka: ”Oppimateriaalit: Tarinat”